• Środa, 4 grudnia 2024
X

Pavesi-Ansaldo a sprawa polska. Od traktorów do samochodu pancernego Polonia

Nagrodą w ogłoszonym w 1923 roku przez włoskie Ministerstwo Wojny konkursie na traktor artyleryjski o całkowitej adhezji, przeznaczony do holowania ciężkich dział polowych po wszelkich terenach była kwota 200 000 lirów. Do współzawodnictwa stanęły wspomniane firmy: Fiat, Breda i Pavesi. Chodziło o to, by koła pojazdu podczas jazdy, szczególnie w trudnym terenie, miały ciągły kontakt z podłożem. Próby ciągników rozpoczęły się 25 czerwca 1924 roku i trwały do 30 lipca, a odbywały się zarówno na terenach równinnych, jak i górskich, położonych na wysokości do 2200 m n.p.m. Traktory pokonały ogółem blisko 2000 km. Najlepiej poradził sobie pojazd Pavesi oznaczony jako P4, osiągając w terenie równinnym prędkość 20 km/h podczas holowania ładunku o masie 12 000 kg, a na pochyłościach rzędu od 6 do 23 procent od 4 do 17 km/h, w zależności od ładunku (12 do 3,5 t).

Układ napędowy zwycięskiego traktora składał się z czterech dużych kół napędowych o średnicy 130 cm. Miały one żelazne obręcze, na których mocowano albo wąskie masywy wzdłuż obwodu, albo szerokie gumowe płyty w poprzek obwodu (w ten sposób średnica zwiększała się do około 150–155 cm). Od innych konstrukcji pojazd ten odróżniało podwozie podzielone na dwie części: przednią i tylną. Przednią tworzyła oś z kołami i dyferencjałem, silnik ze sprzęgłem i skrzynią przekładniową, zbiornik paliwa i siedzenie kierowcy, tylną natomiast oś z kołami i dyferencjałem. Każdy z tych modułów posiadał oddzielną ramę i wał kardanowy, połączone zaś były ruchomym przegubem wałów kardanowych. Konstrukcja taka sprawiała, że obie części podwozia, i oczywiście osie, mogły zajmować w stosunku do siebie dowolne położenie i odchylać się jednocześnie w płaszczyźnie pionowej i poziomej, bez obawy zniekształcenia części podwozia lub utrudnienia napędu. Zwracając natomiast kierownicą część przednią podwozia w jedną stronę, tylna obracała się w kierunku przeciwnym.

Istniały dwie wersje traktora – typ ciężki i lekki, ale prócz nich przewidywano również inne modele pojazdów wykorzystujące takie same podwozie: samochód ciężarowy oraz osobowy wywiadowczy. Według reklamy Pavesi, ten ostatni mógł doskonale poruszać się na każdym terenie, a ponadto pełnić służbę wywiadowczą, jak również zdążać na tym samym terenie za traktorami, ciężarówkami ewentualnie też pełnić służbę obok wozów bojowych. Samochód ten ewentualnie mógłby posiadać lekkie opancerzenie.

 

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X