• Poniedziałek, 29 kwietnia 2024
X

Słowackie modernizacje BMP

W 2016 roku do pododdziałów rozpoznawczych słowackiej armii wprowadzono bazujący na BMP-1 poddany modernizacji wóz rozpoznawczy BPsV-I. Dwa lata później, tym razem dla wojsk zmechanizowanych, przekazano kolejną zmodernizowaną wersję BMP znaną jako BVP-M, przeznaczoną do transportu i wsparcia piechoty. Według publikowanych w przeszłości informacji słowackie wojska lądowe miały otrzymać 35 pojazdów, z czego 18 spośród nich miało reprezentować BPsV-I, natomiast pozostałe 17 BVP-M. Planowane koszty realizacji programu miały być oszacowane na ponad 45 milionów Euro.

Poszukiwanie rozwiązania

W XXI wieku w słowackich kręgach wojskowych dyskutowano o potrzebie modernizacji wozów BMP. Po opracowaniu i zatwierdzeniu jej planu podjęto decyzję o przygotowaniu prototypu. Prace nad nim miały się zacząć w 2008 roku i być prowadzone zarówno przez słowackich, jak i czeskich specjalistów. Przygotowanie pierwszego prototypu nowego BMP przewidziano na 2011 rok. Wóz ten znany jako BVP-M2 SKCZ miał otrzymać m.in. nową wieżę z armatą 2A42 kal. 30 mm, system kierowania ogniem i system wspomagania dowodzenia, silnik Caterpillar C-9.3 o mocy 295 kW/402 KM, sześć umieszczonych naprzeciw siebie siedzisk dla desantu, rampę zamiast drzwi oraz wzmocnione opancerzenie. Na bazie BVP-M2 SKCZ dla armii Słowacji zaplanowano przygotowanie wozu Sakal. Między innymi z powodów finansowych zmodernizowany BMP nie został przyjęty do służby.

Resort obrony Słowacji podjął zatem decyzję o innym programie modernizacji. Liderem przedsięwzięcia miała być firma Konstrukta Defence z Trenczyna (słow. Trenčín). Ponadto miały wziąć w nim udział podmioty takie jak DMD, także ze wspomnianego miasta, EVPU z Novej Dubnicy i MSM z Dubnicy nad Vahom. Przed powstaniem nowych wersji zaplanowano przygotowanie ich prototypów reprezentujących wariant rozpoznawczy i bojowego wozu piechoty. Do testów każdej wersji zamierzano przygotować trzy prototypy.

Bojowy wóz rozpoznawczy, znany jako BPsV-I, powstał w na bazie zbudowanego w Czechosłowacji w latach 80. pojazd Svatava. W 1991 roku trafił on także na stan Wojska Polskiego otrzymując oznaczenie BWR-1S. Przeznaczono go do rozpoznania taktycznego. Przypomnijmy, że do istotnych składników jego wyposażenia należy m.in. radar do obserwacji i nadzoru pola walki PSNR-5K, przyrząd rozpoznania radiotechnicznego ERRS-1, autonomiczny układ nawigacyjny TNA-3, kątomierz-busola PAB-2 czy radiostacja R-130MT. Wracając do słowackiej modernizacji, w przypadku wersji rozpoznawczej zamierzano przygotować cztery jej odmiany oznaczane „A”, „B”, „C” i „D”. Dla wozu rozpoznawczego w postaci prototypowej zaplanowano przeprowadzenie testów zakładowych składających się z etapu technicznego i kontrolnego. Następne próby miały już być przeprowadzane z udziałem specjalistów wojskowych. Realizowane w różnych warunkach testy, w tym także w miesiącach zimowych, miały się zakończyć do wiosny 2016 roku. We wspomnianym roku wojsku przekazano pierwszy wóz rozpoznawczy, a wkrótce po nim miały dotrzeć cztery kolejne. Dalszych 12 zamierzano przekazać do czerwca 2017 roku. Można również wspomnieć, że w tym samym roku w VTSU Zahorie podczas Dnia Przemysłu miała miejsce prezentacja BPsV-I. Wiosną następnego roku przekazano jeszcze 11 zamówionych wozów. Ich odbiorcą był batalion rozpoznawczy ISTAR z Preszowa (słow. Prešov), wchodzący w skład 2. Brygady Zmechanizowanej także z tego miasta.

Pierwsze BVP-M przekazano armii później niż wozy rozpoznawcze, gdyż miało to miejsce w maju kolejnego roku. Uroczystość ich odbioru odbyła się w Lieskovecu, a 10 bwp BVP-M otrzymał 13. batalion zmechanizowany z Levic podległy pod 1. Brygadę Zmechanizowaną z Topolczan. Według części źródeł w skład batalionu miały wejść 32 wozy BVP-M, z których osiem miało tworzyć kompanię, a cztery pluton.

Unowocześnione warianty obu wozów przygotowano w ramach tzw. projektu P1-4MBVP. Według specjalistów z firmy Konstrukta poddane modernizacji obie wersje wozów mogą być eksploatowane jeszcze nawet dwie dekady. W przypadku obu wariantów modernizacji miały być poddane pojazdy będące w stanie technicznym pozwalającym na przeprowadzenie prac i dalszą służbę.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X