Chińska Administracja Lotnictwa Cywilnego (CAAC) wydała w niedzielę 7 kwietnia pierwszy na świecie certyfikat produkcyjny dla autonomicznego pionowzlotu do przewozu pasażerów EH216-S. Decyzja państwowego regulatora otwiera drogę do masowej produkcji tego elektrycznego statku powietrznego z grupy eVTOL, który znajdzie zastosowanie jako powietrzna taksówka.
Firma Ehang uzyskała certyfikat typu dla swojego dwumiejscowego aparatu EH216-S w dniu 13 października 2023 roku. Chiński organ regulacyjny zapewnił wówczas młodemu start-upowi technologicznemu dużą swobodę, umożliwiając mu przeprowadzanie szeroko zakrojonych testów w locie w wielu lokalizacjach, w tym publicznych demonstracji z pasażerami na pokładzie. Osiągnięcie jest szczególnie niezwykłe, biorąc pod uwagę, że produkt EHang od początku będzie działał autonomicznie, bez pilota na pokładzie. Pasażerowie będą wybierali z udostępnionej listy miejsce lądowania, a o resztę zadba komputer.
O ile certyfikat typu oznacza, że ukończony aparat może być bezpiecznie użytkowany, to otrzymany właśnie certyfikat produkcyjny pozwala na rozpoczęcie jego seryjnego wytwarzania w powtarzalny sposób. Certyfikat produkcyjny opiera się na ustalonym w władzami lotniczymi systemie zarządzania jakością firmy EHang, co między innymi obejmuje pozyskiwanie odpowiednich surowców, a także ścisła kontrolę procesu produkcji i montażu we własnym zakładzie oraz u poddostawców komponentów.
Podczas procesu certyfikacji produkcji zespół kontrolny CAAC sprawdził i ocenił wszystkie aspekty infrastruktury i procedur firmy EHang. Ocena obejmowała 19 tematów, w tym zarządzanie organizacją, kontrolę dokumentacji projektowej, kwalifikacje personelu, zarządzanie podwykonawcami, kontrolę procesu produkcyjnego aż po końcową inspekcję i testy. Określono również szczegółowy program prób każdego EH216-S przed dostawą oraz częstotliwość i zakres prac serwisowych po jego sprzedaży, jak też sposoby przeprowadzania napraw i remontów.
EHang planuje obecnie stopniowo zwiększać tempo produkcji EH216-S w swojej głównej fabryce w Yunfu, aby zaspokoić rosnący popyt. Katalogowa cena aparatu na rynek chiński wynosi zaledwie 334 tys. USD. W przypadku sprzedaży zagranicznej cena wynosi 410 tys. USD. Ponadto firma pracuje nad rozwinięciem usług w zakresie lotów komercyjnych na terenie Chin, zapewniając szkolenia przyszłym użytkownikom i opracowując procedury operacyjne.
W połowie bieżącego roku CAAC ma wydać przepisy, na podstawie których będą prowadzone przewozy komercyjne. Żadna inna agencja bezpieczeństwa lotniczego na świecie nie ustaliła jeszcze ścieżki regulacyjnej, umożliwiającej zatwierdzanie komercyjnych lotów pasażerskich aparatami klasy eVTOL. Najwcześniejsza przewidywana certyfikacja poza Chinami ma mieć miejsce w Europie, gdzie Volocopter zamierza uzyskać homologację dla swojego dwumiejscowego aparatu VoloCity przed Igrzyskami Olimpijskimi w Paryżu w 2024 roku. Przy czym będzie on wymagał obecności pilota na pokładzie.
W 2024 roku firma Ehang zamierza też rozwinąć współpracę z chińskimi władzami lokalnymi, aby ustalić położenie sieci lądowisk (vertiportów), które pozwolą na zintegrowanie taksówek powietrznych eVTOL z ekosystemem miejskiego transportu publicznego. Oprócz transportu z miejsca na miejsce przewidziano również usługę lotów widokowych dla turystów.
Mając już gotowy wariant bazowy producent zamierza teraz opracować nowe wersje EH216-S, które mogłyby znaleźć zastosowanie m.in. w straży pożarnej. Ehang pracuje także nad czteromiejscowym VT-30 o większym zasięgu niż w EH216-S, który jest ograniczony do 35 km.