• Wtorek, 5 listopada 2024
X

Czechy podpisały umowę na C-390

25 października czeskie Ministerstwo Obrony podpisało z brazylijskim Embraerem umowę dotyczącą zakupu dwóch wielozadaniowych samolotów transportowych C-390 Millennium.

Zakup tych samolotów wzmocni możliwości Armii Republiki Czeskiej i jej sił powietrznych w zakresie transportu żołnierzy i ładunków, prowadzenia akcji ewakuacyjnych, gaszenia pożarów czy tankowania w locie. Całkowita cena kontraktu, obejmująca samoloty oraz całe wyposażenie dodatkowe, wynosi 11,3 miliarda koron bez VAT.

Przeszłość i teraźniejszość wyraźnie pokazują nam, że wojsko musi mieć zdolność do transportu ludzi i cięższych ładunków na większe odległości. Ewakuacje z Afganistanu czy Sudanu są tego wyraźnym dowodem. Dlatego jestem bardzo szczęśliwa, że udało nam się pozyskać dla naszych sił powietrznych samoloty, które są w stanie wykonać te zadania – powiedziała o zakupie czeska minister obrony Jana Černochová.

Czeski transporter opancerzony Pandur II podczas prób załadunku do C-390.

Lotnictwo wojskowe Czech nie dysponuje obecnie samolotami, które mogłyby np. ewakuować dużą liczbę osób z odległych obszarów objętych kryzysem. Samoloty C-295 w wielu przypadkach nie mają wystarczającego zasięgu. Z kolei rządowe maszyny typu Airbus A-319CJ nie są wyposażone w systemy samoobrony, który zapewniłby im odpowiedni poziom bezpieczeństwa w strefie działań wojennych, ani nie są przystosowane do działania z nieutwardzonych lądowisk.

Pozyskanie średnich transportowców C-390 znacznie rozszerzy zatem możliwości czeskich sił powietrznych. Oprócz podstawowych zadań z zakresu transportu taktycznego samoloty mogą się bardzo przydać w przypadku zwalczania pożarów lasów ponieważ zamówiono dla nich nich modułowy system zrzutu wody i środków gaśniczych MAFFS-II. Maszyny będą także wyposażone w systemy samoobrony, urządzenia do tankowania w locie sposobem giętkim (będą to zarówno węże do podawania paliwa, jak i sondy do jego odbioru) oraz będą miały wyposażenie do działań poszukiwawczo-ratowniczych. Samoloty otrzymają także sprzęt do transportu pasażerów o podwyższonym standardzie oraz w repeater GPS dla sił specjalnych. Kontrakt obejmuje także moduł medyczny do transportu pacjentów obejmujący możliwość przewozu pacjentów wymagających intensywnej terapii, dodatkowe zbiorniki paliwa zwiększające zasięg oraz wyposażenie FARP to tankowania pojazdów na ziemi.

Pierwszy C-390 spodziewany jest w Czechach już w przyszłym roku. Kolejny będzie dostępny w 2027 lub 2028 roku. Oprócz samych samolotów Embraer zapewni także kompleksowy pakiet szkoleń i wsparcia w celu sprawnej integracji samolotów C-390 w ramach sił powietrznych. Tym samym Czechy staną się czwartym krajem w NATO (po Portugalii, Holandii i Węgrzech), który będzie użytkował te maszyny. Czeski resort obrony rozważał zakup dwóch innych konstrukcji, a mianowicie europejskiego Airbusa A400M Atlas i amerykańskiego C-130J Super Hercules, lecz ofertę brazylijską uznał za najkorzystniejszą.

Embraer C-390 podczas prób sytemu samoobrony.

Istotnym elementem całego kontraktu jest także współpraca przemysłowa. Ministerstwo Obrony Narodowej Czech zawarło na początku października br. umowę o współpracy przemysłowej z Embraerem, a łączna wartość programu offsetowego wynosi ponad 82,3 mln dolarów. Poza tym czeski przemysł obronny od lat jest zaangażowany w produkcję samolotów C-390. Firma Aero Vodochody Aerospace produkuje kilka części do tych maszyn. Są to elementy tylnej części kadłuba, drzwi dla załogi oraz desantu, drzwi awaryjnych, włazów, rampy ładunkowej, a także krawędzi natarcia skrzydeł. W związku z rosnącą sprzedażą samolotu na początku października rozszerzono zakres udzielanych jej przez Embraera zleceń.

Samolot C-390 może przewieźć do 26 ton ładunku, 80 pasażerów lub 64 w pełni wyekwipowanych spadochroniarzy. Podobnie jak w przypadku innych maszyn transportowych, zasięg zmienia się w zależności od masy przewożonego materiału lub osób. Maksymalnie obciążony samolot ma zasięg 2000 kilometrów, ale przy ładunku 23 ton zasięgu wzrasta do 2720 kilometrów, a dla 14 ton wynosi on 5020 kilometrów. Maksymalny zasięg na pusto to 6000 kilometrów, lecz przy zastosowaniu dodatkowych zbiorników paliwa sięga aż 8000 kilometrów.

Brazylijski samolot transportowy C-390 Millenium cieszy się na świecie rosnącą popularnością, zdobywając nowe rynki zagraniczne.

Obecna flota samolotów C-390, które służą już w trzech krajach, wylatała ponad 15 000 godzin, przy wskaźniku gotowości do wykonywania misji na poziomie 93% i wskaźniku ukończenia misji przekraczającym 99%, co świadczy o wyjątkowej niezawodności. Oprócz Czech C-390 wybrały także Holandia, Węgry, Portugalia, Austria, Brazylia i Korea Południowa.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X