• Czwartek, 18 lipca 2024
X

Dostawa pierwszego Rafale F4

2 marca do Wojskowego Centrum Doskonalenia Lotniczego w bazie BA 118 w Mont-de-Marsan został dostarczony pierwszy myśliwiec Dassault Rafale w standardzie F4.1.

Jest to zmodyfikowany do najnowszego wariantu egzemplarz dwumiejscowy, który pierwotnie reprezentował standard F3R i był na stanie wojskowego Centrum Testów w Locie w Istres. Wkrótce ma nastąpić przekazanie drugiego samolotu, który już będzie fabrycznie nowy, prosto od producenta.

Rafale F4.1 to najnowsza wersja tej konstrukcji, której opracowanie francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia powierzyła Dassaultowi w styczniu 2019 roku, w ramach kontraktu o wartości 2 mld euro. Głównym sensorem samolotu stał się radar klasy AESA typu Thales RBE2 z nowym trybem pracy GMTI (Ground Moving Target Indication), służącym do wykrywania ruchomych celów naziemnych. Ponadto udoskonalone został pokładowy system samoobrony SPECTRA. Z maszyną zintegrowano zasobniki celownicze Thales Talios i rozpoznawcze Reco NG, których działanie zostanie usprawnione poprzez dodanie elementów sztucznej inteligencji. Ulepszono szyfrowany system komunikacji i wymiany danych CONTACT, który teraz może się łączyć za pośrednictwem sieci satelitów Syracuse IV. Piloci Armée de l’Air et de l’Espace po raz pierwszy otrzymali do dyspozycji wyświetlacz nahełmowy – dla francuskich maszyn wybrano urządzenie Thales Scorpion. Myśliwiec ma również możliwość przenoszenia zmodernizowanych rakiet powietrze-powietrze Mica NG oraz specjalnie zaprojektowanych dla niego ciężkich bomb kierowanych AASM 1000. Silniki M88 zostały wyposażone nowy system sterowania. W tej wersji wprowadzono również komputerowy system diagnostyczny z elementami sztucznej inteligencji i funkcją przewidywania awarii, co powinno ułatwić serwisowanie i obniżyć koszty utrzymania samolotów. Rafale F4.1 powinien uzyskać wstępną gotowość operacyjną w październiku 2024 roku.

Według stanu na 1 stycznia 2023 roku firma Dassault dysponuje twardymi zamówieniami na 164 samoloty Rafale, w tym 92 to maszyny przeznaczone na eksport (80 dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich, 6 dla Grecji oraz 6 dla Indonezji).

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X