• Środa, 30 listopada 2022
X

Dostawa pierwszej Cessny SkyCourier

9 maja koncern Textron Aviation ogłosił przekazanie linii FedEx Express pierwszego egzemplarza samolotu Cessna 408 SkyCourier. Jest to pierwszy z 50 lekkich samolotów transportowych, które zamówiła na własne potrzeby amerykańska firma logistyczna.

„FedEx odebrał swoją pierwszą Cessnę w połowie lat 80. i od tego czasu obie firmy współpracują ze sobą przez cztery dekady” — powiedział Ron Draper, prezes i dyrektor generalny Textron Aviation. „Cieszymy się, że możemy dostarczyć ten samolot, który pomoże FedEx skuteczniej obsługiwać klientów, ponieważ został zaprojektowany z opcją przewożenia standardowych w tej branży kontenerów ładunkowych. Wierzymy, że wielu innych operatorów frachtu lotniczego, pasażerskiego i specjalnego również skorzysta na udanym połączeniu niskich kosztów operacyjnych i niezrównanego udźwigu, które nowa Cessna SkyCourier wprowadza na rynek.”

Uroczystość przekazania pierwszego SkyCouriera w ręce użytkownika.

Oprócz początkowego zamówienia na 50 maszyn FedEx Express ma jeszcze do wykorzystania opcje na 50 kolejnych SkyCourierów. Członkowie zespołów projektowych i inżynierskich FedEx Express uczestniczyli w pracach Rady Doradczej Klienta Textron Aviation, aby pomóc w kształtowaniu projektu, funkcjonalności i optymalizacji procesu serwisowania samolotu.

„Od prawie 50 lat FedEx znany jest z elastyczności i innowacyjności w znajdowaniu rozwiązań dla naszych klientów, a ten samolot pomoże nam lepiej obsługiwać małe i średnie rynki, na których nie jesteśmy w stanie obsługiwać naszymi większymi samolotami” — powiedział Scot Struminger , dyrektor generalny i wiceprezes wykonawczy ds. lotnictwa w FedEx Express. „SkyCourier sprawi, że będziemy bardziej wydajni, dzięki czemu będziemy mogli teraz przewozić ładunki kontenerowe i spaletyzowane dla naszych klientów”.

Program SkyCouriera został zainicjowany w 2017 roku. Prototyp samolotu po raz pierwszy wzniósł się w powietrze 17 maja 2020 roku. Samolot uzyskał certyfikat typu od Federalnej Administracji Lotnictwa Cywilnego (FAA) w dniu 11 marca 2022 roku. Do tego czasu, w ramach prowadzonych prób, trzy prototypy i pierwszy egzemplarz seryjny wylatały łącznie ponad 2100 godzin. W 2021 r. cena seryjnej maszyny z wyposażeniem wynosiła 6,85 mln USD za frachtowiec i 7,375 mln USD za wersję pasażerską.

Zespół prowadzący próby Cessny 408 tuż po uzyskaniu certyfikatu typu przez tę maszynę.

Cessna SkyCourier to dwusilnikowy górnopłat turbośmigłowy. Oprócz wersji transportowej istnieje 19-osobowy wariant SkyCouriera. Posiada on oddzielne wejścia dla załogi i pasażerów, a także duże okna w kabinie zapewniające naturalne światło i możliwość podziwiania widoków. Obie konfiguracje oferują jednopunktowy system tankowania pod ciśnieniem, aby umożliwić szybkie odtworzenie gotowości do wykonania następnego lotu.

Samolot jest napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi Pratt & Whitney PT6A-65SC, z których każdy porusza czterołopatowe śmigło McCauley Propeller C779. Śmigła dysponują odwracanym ciągiem, w celu skrócenia dobiegu podczas lądowania z cięższym ładunkiem. SkyCourier jest wyposażony cyfrowy pakiet awioniki Garmin G1000 NXi. Samolot ma maksymalną prędkość przelotową ponad 200 węzłów w jego zasięg wynosi 900 mil morskich. Samolot ma duże drzwi boczne i kabinę ładunkową z płaską podłogą. Wersja cargo może pomieścić do trzech kontenerów transportowych LD3. Niedawno wykonany dla SkyCouriera symulator klasy FFS (Full-Flight Simulator) uzyskał od FAA certyfikat na poziomie D, co umożliwiło rozpoczęcie procesu szkolenia pilotów liniowych na ten typ maszyny.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X