12 listopada turecki producent TAI oblatał drugi prototyp szkolnego samolotu naddźwiękowego Hürjet. Samolot pomyślnie ukończył swój dziewiczy lot osiągając wysokość 3000 metrów, prędkość 260 węzłów i pozostając w powietrzu przez 26 minut.
Pierwszy prototyp Hürjeta został oblatany 25 kwietnia 2023 roku.Kolejny samolot różni się od poprzednika przekonstruowanym dziobem, który ma obniżony profil przed kabiną. Zwracają także uwagę poprawione wloty powietrza do silników, które w górnej części zostały wyraźnie oddzielone od napływów przyskrzydłowych. Samolot miał również założone na końcówkach skrzydeł prowadnice dla pocisków powietrze-powietrze.
Druga latająca maszyna przede wszystkim pozwoli na rozszerzenie i przyspieszenie programu prób. Oba prototypy Hürjeta czekają kompleksowe badania fabryczne i państwowe, które mają się zakończyć pod koniec 2025 roku wydaniem wojskowego certyfikatu dla wariantu szkolno-treningowego. Ponadto zakontraktowano już dostawę 12 egzemplarzy seryjnych – pierwsze z nich mają zostać przyjęte na wyposażenie tureckiego lotnictwa w 2026 roku, po uzyskaniu wspomnianego certyfikatu.
Program Hürjeta został zainicjowany w 2017 roku w celu zastąpienia samolotów T-38M wykorzystywanych w ramach szkolenia oraz samolotów NF-5 wykorzystywanych przez zespół akrobacyjny Turkish Stars. Oprócz podstawowego wariantu do celów szkoleniowych równocześnie trwają prace nad wersją zdolną do wypełniania zadań lekkiego samolotu bojowego. W konstrukcji samolotu przewidziano węzły do mocowania podwieszeń oraz miejsce dla zamontowania radaru. Najnowsze informacje wskazują, że projektanci specjalnie przygotowali projekt pod użycie stacji Aselsan Murad klasy AESA. Pozwoli to swobodnie integrować krajowe uzbrojenie. Uzbrojony wariant Hürjeta ma mieć siedem punktów podwieszeń i miałby przenosić prawie wszystkie opracowane w Turcji pociski i bomby kierowane. Samolot będzie również wyposażony w produkowane lokalnie działko kalibru 20 mm.
W sumie planowane do zbudowania konfiguracje obejmują: bazowy wariant do szkolenia zaawansowanego, lekki samolot uderzeniowy (bliskiego wsparcia), „agresor” symulujący przeciwnika, wariant przechwytujący do zadań air policing, samolot pokazowy (dla grupy akrobacyjnej Turkish Stars), samolot pokładowy dla lekkiego lotniskowca TCG Anadolu. Aktualnie prototypy i pierwsze maszyny seryjne są lub będą napędzane amerykańskimi silnikami General Electric F404-GE-102. Docelowo oczekuje się jednak, że maszyna zostanie wyposażona w silnik rodzimej produkcji.