27 sierpnia Królewskie Tajskie Siły Powietrzne wydały oświadczenie w sprawie wyboru nowego samolotu bojowego. Zdecydowano, że kluczowe wymagania operacyjne lotnictwa najlepiej spełnia szwedzki Saab JAS 39 Gripen E/F, który pokonał w rywalizacji amerykańskiego F-16 Block 70/72.
Jak podkreślono szwedzka oferta zmieściła się w przeznaczonym na ten cel budżecie oraz została najwyżej oceniona pod kątem deklarowanych zobowiązań offsetowych i transferu technologii do krajowego przemysłu. Zaproponowany przez Szwedów pakiet zwiera także pewną liczbę rakiet powietrze-powietrze Meteor. Decyzja komisji sil powietrznych ma charakter techniczny i musi zostać jeszcze zatwierdzona przez gabinet nowego premiera Paetongtarna Shinawatry. W planie finansowym program został rozpisany na lata fiskalne 2025–2029. Dostawy 12 egzemplarzy Gripenów są przewidziane od 2028 roku.
Nowe maszyny zastąpią myśliwce F-16 A/B, które służą w 102. Eskadrze z 1 Skrzydła Myśliwskiego w Korat. Są to najstarsze samoloty tego typu w tajskim lotnictwie, bowiem ich eksploatacja trwa od 1988 r. Ogółem Tajlandia nadal posiada 50 z 59 zakupionych niegdyś F-16, przy czym najmłodsze maszyny wyprodukowano w 1996 roku. Zatem również resztę myśliwców czeka w najbliższych latach wymiana na nowocześniejsze samoloty. Czas pokaże czy będą to kolejne Gripeny.
Program rozwoju Gripena E
Prace nad trzecią generacją myśliwca Saab Gripen rozpoczęto w marcu 2007 r., gdy w ramach projektu nazwanego Gripen Demo zdecydowano o budowie samolotu testowego przeznaczonego do prób elementów konstrukcji i różnych modyfikacji. Podstawowymi założeniami projektu była poprawa osiągów przestrzennych samolotu, czyli przede wszystkim zasięgu i promieniu działania, zastosowanie nowych sensorów oraz poszerzenie gamy przenoszonego uzbrojenia. Projekt Gripen Demo stanowił bazę do dalszego rozwoju i doskonalenia konstrukcji płatowca. W marcu 2010 r. rozpoczęto program Gripen NG (Next Generation), który miał doprowadzić do opracowania docelowej wersji myśliwca. Zgodnie z założeniami w programie prób i testów miały brać trzy nowe prototypy. Publiczna prezentacja pierwszego prototypu wielozadaniowego samolotu bojowego Gripen E/Gripen NG, o nr. fabr. 38-9, miała miejsce w maju 2016 r. w zakładach produkcyjnej szwedzkiej firmy w Linköping przed przedstawicielami zakładów oraz potencjalnymi klientami. Został on oblatany w czerwcu 2017 r. i przekazany do działu koncernu odpowiedzialnego za próby w powietrzu.
Dotychczas rząd Szwecji złożył zamówienie na 60 egzemplarzy Gripenów E. Oprócz Szwecji na zamówienie 40 samolotów tego typu zdecydowała się jeszcze Brazylia, ale brazylijskie lotnictwo zamówiło wersję jednomiejscową E i dwumiejscową F. Przedstawiciele firmy Saab szacują, że potencjalny rynek na lekkie szwedzkie myśliwce może obejmować 300 samolotów w ciągu najbliższych 15 lat.