28 marca kanadyjski rząd poinformował, że w konkursie na nowy samolot bojowy wybrano amerykański myśliwiec wielozadaniowy F-35A. Na drugim miejscu uplasował się szwedzki JAS-39E Gripen. Innych kandydatów nie dopuszczono do ostatniego etapu przetargu, aczkolwiek na samym początku do złożenia wstępnych ofert zaproszono aż pięć firm oferujących samolot bojowe: Airbus, Boeing, Dassault, Lockheed Martin i Saab.
Wkrótce rząd w Ottawie ma rozpocząć negocjacje z producentem F-35A, firmą Lockheed Martin, w sprawie kontraktu na dostawę 88 samolotów. Przeznaczony na ten cel budżet jest szacowany na 15 mld USD (19 mld CAD). Jeśli rozmowy zakończą się podpisaniem umowy Kanada może otrzymać pierwsze nowe myśliwce już w 2025 roku. Lightningi II mają zastąpić dotychczas używane maszyny typu CF-18 Hornet.
Przetarg na samoloty myśliwskie kolejnej generacji został ogłoszony przez rząd Kanady w grudniu 2017 roku. Był to skutek podjętej wcześniej decyzji o rezygnacji z zakupu samolotów F-35 w trybie z wolnej ręki. Po tym, jak w 1997 roku Kanada przystąpiła do programu Joint Strike Fighter, z którego wywodzi się Lightning II, konstrukcja ta wydawała się naturalnym wyborem. Dzięki partnerstwu przemysłowemu III poziomu kanadyjskie firmy zostały włączone w łańcuch dostaw komponentów potrzebnych do budowy F-35. Produkcja we własnym kraju gwarantowała dostęp do istotnych technologii oraz prawo swobodnego zakupu tych samolotów. Z tego względu w 2010 roku rząd konserwatystów założył zamówienie 65 maszyn tego typu z dostawą pierwszych egzemplarzy w 2016 roku. Nowy rząd liberałów odwołał jednak w 2015 roku cały zakup twierdząc, że myśliwiec nabyty w drodze postępowania konkurencyjnego będzie tańszy.
Tymczasem z biegiem lat gotowość operacyjna dość wiekowej floty myśliwców CF-18 zaczęła systematycznie spadać. Rozwiązaniem pomostowym miało być pozyskanie ekwiwalentu eskadry Hornetów na rynku wtórnym. Wybór padł na maszyny wycofane z australijskich RAAF, gdzie F/A-18A/B Hornet są zastępowane myśliwcami F-35A. Partia 25 używanych samolotów kosztowała Kanadyjczyków 500 mln CAD. Z tej puli 18 maszyn (12 jednomiejscowych F/A-18A i sześć dwumiejscowych F/A-18B) po ujednoliceniu do konfiguracji CF-18 zostanie wprowadzonych do służby. Siedem pozostałych F/A-18 przeznaczono na części zamienne. Kanadyjskie siły powietrzne zamierzają latać na Hornetach do końca 2032 roku, dopóki flota tych maszyn nie zostanie w pełni zastąpiona przez F-35A.