

W czwartek, 5 czerwca, ministrowie obrony Finlandii, Szwecji, Norwegii i Danii podpisali list intencyjny w sprawie dołączenia do programu wspólnej floty wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących NATO. Wydarzenia miało miejsce podczas spotkania ministrów obrony państw NATO w Brukseli.
List intencyjny ma na celu pogłębienie współpracy pomiędzy krajami NATO w zakresie budowy wspólnych zdolności do tankowania w powietrzu, strategicznego transportu lotniczego i ewakuacji medycznej. Pomysł wielonarodowej floty narodził się w 2014 roku pomiędzy Holandią a Luksemburgiem. W 2017 roku do projektu dołączyły Niemcy wraz z Norwegią. Następne w kolejności były Belgia (w 2018 roku) i Czechy (w 2019 roku). Dzięki współdzieleniu samolotów wszystkie kraje partnerskie mogą korzystać z oferowanych przez nie zdolności bez konieczności kupowania własnych maszyn.
Wspólna flota samolotów obejmuje obecnie z 9 z 10 zamówionych dla niej wielozadaniowych maszyn typu Airbus A330 MRTT (ostatni ma dołączyć do reszty w 2026 r.). Samoloty zarządzane są za pośrednictwem Agencji Wsparcia i Zamówień NATO, a ich załogi lotnicze oraz personel obsługi technicznej są delegowane przez kraje partnerskie. Maszyny stacjonują w głównej bazie w Eindhoven w Holandii oraz w wysuniętej bazie operacyjnej w Kolonii/Bonn, na terenie Niemiec.

Należące do MMU samoloty A330MRTT są zarejestrowane w Holandii, ale ich zakup i wsparcie eksploatacji leży w gestii Agencji Wsparcia i Zamówień NATO ( NSPA).
Możliwości ich użytkowania są proporcjonalne do wkładu finansowego danego kraju w zakup i utrzymanie. Na razie uczestniczące programie państwa mają łącznie do wykorzystania w ciągu roku łączną pulę 8900 godzin lotu. Na przykład finansujący 62 proc. wydatków Niemcy mają do swojej dyspozycji 5500 godzin, Holandia ma 2000 godzin, Luksemburg 1200 godzin, Belgia 1000 godzin lotu, a Norwegia i Czechy po 100 godzin lotu. W przypadku przyjęcia do tego grona trzech nowych członków (Norwegia chce tylko zwiększyć swój udział) flota ma wrosnąć do 13 samolotów, co powiększy również pulę dostępnych godzin.
Dotychczas Airbus otrzymał zamówienia z 15 krajów na wyprodukowanie łącznie 82 samolotów A330 MRTT, z których dostarczono już ponad 60 egz. Samolot jest oferowany również Polsce w ramach programu o kryptonimie Karkonosze.