20 czerwca w Paryżu doszło do podpisania umowy pomiędzy Leonardo i Kawasaki Heavy Industries na produkcję dodatkowych śmigłowców MCH-101 dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony (JMSDF).
Licencyjna produkcja dodatkowych maszyn w zakładach Kawasaki będzie również stanowić początek programu modernizacji japońskich śmigłowców w połowie okresu eksploatacji (MLU). Nowe porozumienie jest kontynuacją zamówienia na jedną maszynę złożonego przez rząd w Tokio w 2022 roku.
Zakłady Kawasaki przekazały JMSDF pierwszy wyprodukowany przez siebie śmigłowiec AW101 w dniu 24 maja 2006 roku. Z kolei w 2015 roku dostarczono pierwszy MCH-101 w konfiguracji przeznaczonej do wykrywania min morskich. Wersja ta posiada holowany z powietrza sonar AN/AQS-24A, automatycznie składany główny wirnik i ogon oraz wciągarkę o udźwigu do 270 kg. Ta ostatnia służy do podnoszenia z wody saperów, którzy po desancie ze śmigłowca zajmują się fizycznym unieszkodliwianiem wykrytego zagrożenia.
JMSDF mają obecnie na stanie dziesięć MCH-101 wyspecjalizowanych w zwalczaniu min. Ponadto Japonia wykorzystuje trzy wielozadaniowe transportowce AW101 (lokalne oznaczenie to CH-101), które są używane do wspierania japońskich ekspedycji badawczych w Antarktyce. Program modernizacji MLU, który rozpoczął się w tym roku, obejmie partię śmigłowców MCH-101, których awionika zostanie zaktualizowana do najnowszej konfiguracji znajdującej się obecnie w produkcji. W tym samym standardzie będą dostarczane kolejne nowe maszyny, co zapewni ujednolicenie wyposażenia w całej flocie MCH-101 oraz poprawę efektywności realizowanych zadań.
Przeciwminowe MCH-101 są eksploatowane w 111. Dywizjonie stacjonującym w bazie morskiej Iwakuni.