• Środa, 11 grudnia 2024
X

Marine Nationale przyjęła do służby okręt podwodny „Duguay-Trouin”

W czwartek 4 kwietnia francuski admirał Nicolas Vaujour, szef sztabu Marine Nationale, ogłosił przyjęcie do czynnej służby nowego wielozadaniowego okrętu podwodnego z napędem jądrowym „Duguay-Trouin”.

Dopuszczenie okrętu do czynnej służby nastąpiło w wyniku pomyślnego odbycia prób morskich rozpoczętych się w marcu 2023 r. Weryfikacja parametrów taktyczno-technicznych pozwoliła załogom sprawdzić osiągi, szczelność kadłuba, działanie siłowni i systemów bojowych, a także zgodność wyposażenia z wymaganiami.

„Duguay-Trouin” to drugi z sześciu okrętów podwodnych typu Suffren, które zamówiono w stoczni Naval Group w ramach francuskiego programu Barracuda.

Zbudowany w stoczni Naval Group w Cherbourgu „Duguay-Trouin”, jest to drugą jednostką z serii sześciu okrętów typu Suffren, które do 2030 r. zastąpią wszystkie okręty poprzedniej generacji typu Rubis. Suffreny są dwukrotnie większe od poprzedzających je Rubisów – ich wyporność w zanurzeniu wynosi 5300 ton a długość 99,5 m wobec odpowiednio 2670 ton i 73,6 m. Mogą przenosić na wyrzutniach do 24 sztuk środków bojowych. Są to maksymalnie cztery torpedy F21 w poziomych wyrzutniach dziobowych i 20 pocisków w wyrzutniach pionowych, w tym różne kombinacje przeciwokrętowych SM-39 Exocet i manewrujących MdCN. Okręty tego typu mogą także stawiać miny akustyczne FG29 lub wypuszczać podwodnego drona D-19. Dzięki wysoce zautomatyzowanemu wyposażeniu, posiadają załogę ograniczoną do 65 marynarzy. Zdolność Suffrenów do działań autonomicznych obliczona jest na 70 dni, co wynika z zapasów pożywienia na pokładzie.

Porównanie wielkości starszej jednostki typu Rubis z większym okrętem typu Suffren.

„Duguay-Trouin”, podobnie jak pierwsza jednostka z serii Suffren, będzie zasadniczo wykonywał te same misje, co okręty typu Rubis, ale w niektórych aspektach będzie dysponował znacznie większymi możliwościami. W szczególności nowy typ może przeprowadzać ataki na cele lądowe za pomocą pocisków manewrujących (MdCN) oraz ma zdolność do przewozu 15 żołnierzy sił specjalnych, którzy mogą skrycie opuścić okręt przez specjalną śluzę lub dołączany za kioskiem hangar pokładowy. Hangar umożliwia także zabranie dronów lub podwodnego pojazdu transportowego PSM3G na 10 nurków.

„Duguay-Trouin” otrzymał swoją nazwę na cześć francuskiego admirała z czasów Ludwika XIV.

Francuskie siły podwodne składają się z 3200 marynarzy. Mają 10 atomowych okrętów podwodnych: sześć wielozadaniowych okrętów podwodnych klasy SNA (sous-marins nucléaires d’attaque) i cztery strategiczne okręty podwodne z rakietami balistycznymi klasyfikowane jako SNLE (sous-marin nucléaire lanceur d’engins). Każdy francuski okręt podwodny jest obsługiwany przez dwie załogi (niebieską i czerwoną), które na zmianę wchodzą na pokład. Od 1972 r. co najmniej jeden z czterech SNLE stale znajduje się na morzu, aby zapewnić ciągłość francuskiego odstraszania nuklearnego.

Okręt „Duguay-Trouin” podczas trwających blisko rok prób morskich.

Wielozadaniowe okręty podwodne stanowią istotny element francuskich sił zbrojnych. Posiadanie takich jednostek daje francuskiej marynarce wojennej możliwość wspierania wielu typów morskich operacji. Okręty podwodne klasy SNA mają cztery główne zadania: wsparcie misji odstraszania nuklearnego (w szczególności oczyszczanie rejonu działań dla większych SNLE); osłona działań grupy bojowej lotniskowca „Charles de Gaulle”; a także rozpoznanie i atak konwencjonalny poprzez rozmieszczenie zespołów sił specjalnych lub uderzenia pociskami dalekiego zasięgu.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X