Do końca roku oczekuje się dostawy ostatnich czterech z 16 zamówionych samolotów odrzutowych M-346 Bielik, do końca zbliża się modernizacja samolotów turbośmigłowych PZL-130 Orlik do standardu TC-II Advanced. Rozbudowę swojej floty kontynuuje Lotnicza Akademia Wojskowa.
Dostawy kolejnych Bielików
Do końca października bieżącego roku na lotnisko 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie powinny przybyć cztery kolejne szkolne samoloty odrzutowe M-346 Bielik, które zostały zamówione przez MON w grudniu 2018 roku. Zakończą one dostawy tego typu maszyn do naszego kraju. Razem z nimi flota Bielików osiągnie stan 16 egzemplarzy.
M-346 służą do przygotowania pilotów samolotów odrzutowych, który w przyszłości zasiądą za sterami F-16 i F-35. Co istotne pod koniec ubiegłego roku 41. Baza w Dęblinie przeszła proces certyfikacji, zgodnie z którym USAF uznały prowadzone w Polsce szkolenie na Bielikach za równoważne przejściu kursu o nazwie Introduction for Fighter Fundamentals, który jest realizowany na amerykańskich samolotach szkolnych T-38 Talon. Pozwala to kierować pilotów po M-346 bezpośrednio na szkolenie w pilotażu myśliwców F-16 i F-35. Dotychczasową praktyką było bowiem, że trafiający na przeszkolenie do USA podchorążowie kierowani byli na dodatkowy półtoraroczny kurs na Talonach, co niepotrzebnie opóźniało moment zajęcia miejsca w kokpicie docelowego samolotu bojowego.
Modernizacja PZL-130 do standardu Advanced
Aktualnie kończą się dostawy 12 samolotów szkolnych PZL-130 Orlik, które przechodzą modernizację z wariantu TC-I do standardu zwanego TC-II Advanced. Wykonawcą tych prac są należące do Airbusa zakłady PZL „Warszawa-Okęcie”. Zakontraktowana w grudniu 2017 roku przebudowa samolotów objęła wymianę skrzydeł, ogonów, śmigieł i silników (w rezultacie czego płatowce wracają od producenta z wyzerowanym resursem) oraz zastąpienie oprzyrządowania kabinowego i awioniki nowoczesnymi systemami zachodnimi. Modernizacja pozwala na wprowadzenie systemu serwisowego opartego o stan techniczny zamiast resursu kalendarzowego, który przewiduję o połowę mniej kontroli technicznych, co skutkuje znacznymi oszczędnościami w kosztach operacyjnych. Do 22 lipca br. dostarczonych zostało 11 z 12 przewidzianych do modernizacji samolotów PZL-130 Orlik TC-II Advanced. Odbiór ostatniego samolotu powinien nastąpić we wrześniu bieżącego roku, choć wcześniej deklarowano wykonie zamówienia jeszcze w kwietniu.
Flota LAW
Flota Lotniczej Akademii Wojskowej, a konkretnie wchodzącego w jej skład Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego (ACSL), jest cały czas rozbudowywana i unowocześniana. Mimo dużych zakupów nowego sprzętu lotniczego, poczynionych w latach 2018–2021 (nabyto wówczas aż 15 z 38 statków powietrznych), ostatnio uczelnia tylko nieznacznie zwolniła tempo nabywania nowych maszyn.
3 grudnia ubiegłego roku inwentarz statków powietrznych LAW zasilił czwarty lekki śmigłowiec tłokowy Robinson R44 Raven II, który dostarczyła spółka JB Investments na podstawie umowy zawartej 28 lipca 2021 roku. 8 lutego br. przetarg na dostawę dla LAW symulatora lotu klasy FNTP II, który będzie odwzorowywał kokpit i zachowanie się śmigłowca R44 Raven II, wygrało przedsiębiorstwo PARASNAKE Arkadiusz Szewczyk. Urządzenie ma zostać przekazane użytkownikowi do 21 listopada br. 4 marca br. LAW rozstrzygnęła przetarg na dostawę samolotu do zaawansowanej akrobacji lotniczej. Kontrakt przypadł firmie GB AIRCRAFT Sp. z o.o. Termin dostawy tej maszyny przypada 17 listopada 2022 roku.
Z kolei 27 lipca br. został ogłoszony przetarg na dostawę fabrycznie nowego dwusilnikowego, czteromiejscowego samolotu z dopuszczeniem do lotów VFR/IFR w dzień i w nocy. Opis wskazuje, że uczelnia zamierza pozyskać maszynę podobną do trzech już użytkowanych Diamondów DA42 Twin Star.