• Sobota, 14 września 2024
X

Modernizacja Wojska Polskiego 2024 – kołowe wozy bojowe

Modernizacja transporterów Rosomak oraz program dotyczący opracowania następcy to najważniejsze bieżące wydarzenia związane z rozwojem kołowych wozów bojowych Wojsk Lądowych. 

W programie kołowego transportera opancerzonego (KTO) Rosomak odnotować trzeba kilka istotnych wydarzeń dotyczących pozyskiwania kolejnych wersji specjalistycznych tego pojazdu, opracowanych i już produkowanych przez spółkę Rosomak S.A. Pierwsze to dostawy 18 wozów pomocy technicznej Rosomak-WPT w latach 2023–2025 na mocy kontraktu z 2014 roku, pierwsze gotowe pojazdy mają być przekazane w br. Druga umowa, podpisana w listopadzie 2022 roku, przewiduje dostawy 11 wozów rozpoznania technicznego Rosomak-WRT w latach 2024–2025, a trzecia, sygnowana w grudniu ub. roku, zakłada produkcję 29 wozów ewakuacji medycznej Rosomak-WEM w tym samym okresie.

Dopiero w latach 2028–2029 ma być wyprodukowane 11 nowych wozów rozpoznania skażeń Rosomak-RSK. Pojazd ten dopiero powstanie – we wrześniu 2021 roku podpisano umowę na realizacji pracy rozwojowej, w ramach której ma powstać prototyp pojazdu, a następnie seria 10 wozów. Realizatorem projektu jest konsorcjum spółki Rosomak oraz WB Electronics S.A., Wojskowych Zakładów Łączności Nr 2 S.A. i Wojskowego Instytutu Chemii i Radiometrii. W ub. roku ustalono konfigurację pojazdu i rozpoczęto kompletowanie prototypu.

W lipcu 2024 roku Agencja Uzbrojenia podpisała z konsorcjum spółek Huta Stalowa Wola, Polska Grupa Zbrojeniowa oraz WB Electronics S.A. i spółki Rosomak umowę wykonawczą na dostawę w latach 2026–2027 partii 58 nowych kołowych pojazdów Rosomak z wieżą ZSSW-30. Poza tym, w br. kontynuowane są dostawy zmodyfikowanych Rosomaków, które są przebudowywane z wersji bazowej (z zasobów wojska) i wyposażane w wieżę ZSWW-30. Prace są realizowane na mocy umowy Agencji Uzbrojenia z konsorcjum Huty Stalowa Wola, Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz WB Electronics S.A. i spółki Rosomak z lipca. Kontrakt opiewa na dostawę 70 sztuk ZSSW-30 i ich integrację z pojazdami Rosomak w latach 2023-2027.

Łączna liczba Rosomaków z nową wieżą ZSSW-30 ma sięgnąć 130 sztuk w 2027 roku.

W lipca br. dokonano wyboru oferty w programie „narodowych” wozów dowodzenia kryptonim Zawilec, które będą bazować na transporterze Rosomak w wersji podwyższonej (tzw. platforma systemowa). Pojazdy zostaną dostarczone przez spółkę Rosomak, a spółka Grupa WB dostarczy sprzęt teleinformatyczny. Wyboru dokonano w ramach procedury konkurencyjnej, w której najlepszą ofertę wyposażenia przedstawiła Grupa WB. W ramach projektu Zawilec Agencja Uzbrojenia podpisała w październiku 2023 roku umowę ze spółką Rosomak na produkcję sześciu egzemplarzy partii próbnej tych pojazdów, a Grupa WB ma być dostawcą systemów teleinformatycznych dla nich. Dostawy tej partii przewidziano w 2025 roku. Opracowana zgodnie z wymogami odbiorcy wojskowego seria próbna ma posłużyć do badań i weryfikacji możliwości i będzie stanowić wzorzec do produkcji seryjnej kilkudziesięciu egzemplarzy „narodowych” wozów dowodzenia Zawilec szczebla taktycznego – dla organów dowodzenia dywizji i brygad. Druga umowa na wozy dowodzenia na podwyższonej platformie Rosomak została podpisana w grudniu 2023 roku i dotyczy dostawy w latach 2025-2026 łącznie 12 pojazdów Kroton bis (wersja rozwojowa WD Kroton dostarczonych w liczbie 17 sztuk w latach 2018–2022) przeznaczonych dla polskich poddziałów wyposażonych w czołgi Abrams.

W sierpniu br. podpisano z kolei umowę ramową na realizację pracy rozwojowej dotyczącej opracowania następcy Rosomaka, czyli Nowego Kołowego Transportera Opancerzonego (NKTO). Pojazd ma opracować konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej, w skład którego weszła Huta Stalowa Wola jako lider techniczny oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych. W ramach spodziewanej w br. umowy wykonawczej na pracę rozwojową ma być opracowana konstrukcja pojazdu bazowego pod różne zabudowy oraz wykonane cztery prototypy. Dwa z nich które zostaną zintegrowane ze zdalnie sterowanym systemem wieżowym ZSSW-30 (wersja bojowego wozu piechoty), a dwa z nowym zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia ZSMU (wersja transportera opancerzonego i pojazdów specjalistycznych). Po pomyślnej realizacji pracy, w tym po przetestowaniu prototypów, ma nastąpić zamówienie ok. 1000 szt. NKTO w wersji bojowej oraz pakiet szkoleniowy i logistyczny. Realizacja całego programu NKTO ma trwać do 2035 roku, a dostawy seryjnych pojazdów powinny się rozpocząć w 2028 roku.

W lutym br. Agencja Uzbrojenia podpisała z firmą AMZ-Kutno Sp. z o.o. umowę ramową na produkcję i dostawy 286 nowych wozów rozpoznawczych LOTR Kleszcz, bazujących na pojeździe Bóbr-3 opracowanym przez kutnowską firmę oraz Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii, Wojskowy Instytut Łączności i Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia od 2013 roku, który w 2022 roku zakończył pozytywnie program badań kwalifikacyjnych. Umowa ramowa określa maksymalny poziom produkcji LOTR Kleszcz w latach 2025–2035. Kilka miesięcy później, w sierpniu br. podpisano pierwszą umowę wykonawczą na dostawę 28 pojazdów tego typu w latach 2026–2028. Wraz z pierwszymi seryjnymi Kleszczami kontrakt przewiduje również pakiety logistyczny i szkoleniowy.

W lipcu 2023 roku podpisano umowę na dostawę dla Wojska Polskiego używanych wozów typu Oskhosh M-ATVB z nadwyżek sprzętowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Kontrakt zawarto w trybie procedury Excess Defense Articles (EDA) i obejmował początkowo opcję zakupu 150 pojazdów, ale po ocenie stanu technicznego składowanych pojazdów polscy specjaliści wybrali do dostawy 79 sztuk. Dostawy tych pojazdów już zrealizowano.

Z kolei w sierpniu 2023 roku Agencja Uzbrojenia podpisała z konsorcjum w składzie Polska Grupa Zbrojeniowa oraz spółka Rosomak umowę ramową przewidującą dostawy w latach 20242030 łącznie 385 kołowych Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR) Legwan wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym. Legwan bazuje na samochodzie terenowym KLTV produkcji koreańskiego koncernu KIA. Nowy pojazd rozpoznawczy ma mieć m.in. nowe dostosowane do polskich wymogów nadwozie oraz zmiany konstrukcyjne wynikające z wymagań Sił Zbrojnych RP. Umowa ramowa przewiduje ustanowienie potencjału przemysłowego umożliwiającego produkcję oraz serwisowanie LPR w Polsce. Produkcja LPR ma się odbywać w Korei, ale spółka Rosomak zakłada stopniowe przenoszenie potencjału wytwórczego komponentów pojazdów do kraju. Na bazie platformy LPR mają w przyszłości powstać inne wersje specjalistyczne, na które zapotrzebowanie jest szacowane nawet na kilka tys. sztuk. Potencjalne dalsze zamówienia będą wynikały z zapotrzebowania Sił Zbrojnych RP na wozy tej klasy wagowej.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X