W tym roku Agencja Uzbrojenia planuje zawrzeć umowę w zakresie modernizacji samolotów F-16C/D Block 52+ Jastrząb, czyli długo oczekiwane unowocześnienie podstawowych maszyn bojowych polskiego lotnictwa wojskowego wchodzi w decydującą fazę.
Przewiduje się przebudowę tych myśliwców do oferowanego przez producenta standardu F-16V Viper. Aktualnie toczone negocjacje dotyczą wyboru elementów zaproponowanego pakietu oraz terminów dostaw, przy czym stronie polskiej zależy na maksymalnym skróceniu czasu realizacji.
Czasowe wyłączenie w bieżącego użytku części floty F-16 w celu przeprowadzenia modernizacji będzie bowiem miało poważne konsekwencje w kontekście wypełniania określonych zadań, a tych wraz z redukcją floty maszyn konstrukcji sowieckiej raczej nie będzie ubywać. Wycofanie Su-22 i MiG-29 zaplanowane jest obecnie na lata 2025-2027, co w pewnym stopniu pokryje się z terminami prac realizowanych przy F-16. Pomocą mogą okazać się samoloty FA-50, lecz przyrost liczby personelu zdolnego je obsługiwać może nie nadążyć za tempem dostaw. Dlatego znalezienie momentu na przeprowadzenie modernizacji polskich F-16 będzie stanowić spore wyzwanie i wymaga ścisłej koordynacji z innymi programami.