• Niedziela, 6 października 2024
X

Pełna zdolność operacyjna C-390 Millennium

3 kwietnia podczas ceremonii, która odbyła się w Gavião Peixoto w obecności przedstawicieli dowództwa Brazylijskich Sił Powietrznych (FAB), ogłoszono osiągnięcie przez samolot transportowy Embraer C-390 Millennium pełnej zdolności operacyjnej (FOC).

Brazylijski organ IFI (Instituto de Fomento Industrial), który jest odpowiedzialny za certyfikację statków powietrznych do celów wojskowych wydał Certyfikat FOC, w którym potwierdza, że samolot całkowicie spełnia określone przez FAB wymagania operacyjne i może wykonywać wszystkie zadania, do jakich został zaprojektowany. W ramach procesu rozwoju i certyfikacji na prototypowym samolocie wylatano około 3500 godzin w najróżniejszych warunkach środowiskowych. Kolejne 85 000 godzin prototyp spędził na laboratoryjnych stanowiskach testowych.

Wraz z osiągnięciem pełnych zdolności operacyjnych Embraer przekazał FAB szóstego C-390, który jednocześnie jest pierwszym egzemplarzem zbudowanym w konfiguracji FOC. Samoloty, które wcześniej przekazano wojsku zostaną teraz dostosowane do tego standardu. Ponadto wszystkie samoloty, które mają zostać wyeksportowane, również będą wykonane w certyfikowanym standardzie FOC.

Od momentu wejścia do eksploatacji w barwach Brazylijskich Sił Powietrznych w 2019 roku, C-390 udowodnił swoją wysoką niezawodność i efektywność. Pięć obecnie wykorzystywanych operacyjnie samolotów reprezentuje wersję dostosowaną do tankowania w powietrzu, która nosi oznaczenie KC-390. Łączny nalot zgromadzony na koncie tej floty wynosi już ponad 8200 godzin. Ostatnie dane wskazują na gotowość operacyjną na poziomie około 80%, przy wskaźniku ukończenia misji powyżej 99%, co świadczy o wyjątkowo dobrych charakterystykach eksploatacyjnych. Oprócz Brazylii na zakup C-390 Millennium zdecydowały się Portugalia, Węgry i Holandia.

C-390 to nowoczesny wojskowy samolot transportowy nowej generacji. Jego maksymalna ładowność wynosi 26 t w porównaniu do 19 t dla C-130J. Z kolei napęd odrzutowy zapewnia mu znacząco wyższą prędkość przelotową niż w przypadku silników turbośmigłowych konkurencji (470 węzłów wobec tylko 348 węzłów dla C-130J). Samolot przy tym zachowuje możliwość operowania z tymczasowych lub nieutwardzonych pasów startowych (tj. obejmujących ubitą ziemię i żwir). Jako wielozadaniowa platforma C-390 jest zdolny do wykonywania szerokiego zakresu misji, takich jak transport taktyczny, zrzucanie ładunków i żołnierzy, misje ewakuacyjne, poszukiwawczo-ratownicze, przeciwpożarowe i humanitarne. W wersji tankującej samolot wielokrotnie udowodnił już swoje możliwości w zakresie przetaczania paliwa w powietrzu.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X