• Czwartek, 25 kwietnia 2024
X

Pięciotysięczny Black Hawk przekazany do służby

20 stycznia zakłady Sikorsky’ego dostarczyły odbiorcy 5000. śmigłowiec rodziny Black Hawk. Jubileuszową maszyną okazał się UH-60M przeznaczony dla US Army.

Black Hawk i jego pochodne cieszą się niezmiennym powodzeniem wśród nabywców na całym świecie. Aktualnie oprócz podstawowego modelu UH-60M produkowane są śmigłowce w wariancie morskim MH-60R/S, wielozadaniowym MH-60T, ratowniczym HH-60W. Równolegle jest także wytwarzana uniwersalna platforma S-70i dla klientów międzynarodowych, którzy chcą kupić śmigłowiec w trybie sprzedaży bezpośredniej (prosto od producenta). Spółka Sikorsky produkuje Black Hawki w zakładach w Stratford, a międzynarodowy popyt na S-70i Black Hawk, zaspokaja linia montażowa położonych w Polsce zakładów PZL Mielec.

Black Hawki służą w ponad 35 krajach, więc są bardzo szeroko rozpowszechnione. Ponadto wciąż znajdują się na nie nowi chętni, a dotychczasowi użytkownicy często powracają, aby dokupić więcej maszyn. Największym użytkownikiem Black Hawków, z flotą liczącą ponad 2000 egzemplarzy, nadal pozostaje US Army. Mimo ostatnio rozstrzygniętego konkursu na następcę UH-60 (program Future Long Range Assault Aircraft), typ ten pozostanie podstawowym taktycznym śmigłowcem transportowym armii amerykańskiej jeszcze przez długi okres. Aktualnie złożone przez Pentagon zamówienia pozwolą na utrzymanie produkcji na potrzeby wojsk USA do końca bieżącej dekady, a ostatnie Black Hawki planuje się wycofać z linii dopiero za około 40 lat.

Mimo upływu 49 lat od pierwszego lotu konstrukcja nadal jest rozwijana, uzyskując nowe zdolności. Obecne i przyszłe działania modernizacyjne, które między innymi poprawią gotowość floty i niezawodność Black Hawków oraz umożliwią obniżenie bezpośrednich kosztów operacyjnych, obejmują:

✅ Modułowe podejście do systemów o otwartej architekturze, co umożliwia szybką implementację pojawiających się nowych technologii w celu utrzymania wysokich możliwości bojowych, poprzez poprawę parametrów technicznych, przeżywalności na polu walki oraz skuteczności w realizacji zadań;

✅ Zastosowanie w ramach programu ITEP (Improved Turbine Engine Program) silników turbowałowych nowego pokolenia General Electric T901, w celu radykalnego zwiększenia udźwigu, pułapu operacyjnego i zasięgu śmigłowca;

✅ Rozwój zaawansowanych cyfrowych systemów zarządzania i sterowania śmigłowcem, które pozwalają na operacje w środowisku o ograniczonej widoczności oraz automatyzację działań;

✅ Opracowanie cyfrowych narzędzi obsługowych, w tym komputerowych programów analitycznych do przewidywania możliwości wystąpienia awarii, które mają ograniczyć koszty serwisowe i przestoje maszyn w oczekiwaniu na części zamienne.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X