5 listopada firma PZL Mielec ogłosiła, że wyprodukowana w naszym kraju pierwsza struktura kadłuba do F-16 Block 70/72 została z sukcesem zintegrowana z samolotem znajdującym się na linii montażu końcowego koncernu Lockheed Martin w Greenville w Południowej Karolinie.
Proces dopasowywania tylnej części F-16 do centralnej struktury kadłuba, jest kluczowym etapem budowy samolotu. Ta wyrafinowana procedura, która obejmuje precyzyjne ustawienie i bezpieczne połączenie głównych elementów, wykonywana jest przez wysoko wykwalifikowanych techników. Zapewnia to późniejszą integralność strukturalną płatowca przez cały okres jego służby. Pomyślne zakończenie procesu scalania kadłuba pozwala F-16 przejść do kolejnych etapów instalacji struktur i systemów, aż do uzyskania przez samolot pełnej kompletności. Cały proces montażu wieńczą rygorystyczne testy i finalna dostawa do klienta.
Produkcję pierwszego segmentu tylnej części kadłuba w należącym do amerykańskiego koncernu zakładzie PZL Mielec ukończono w sierpniu 2023 roku. Następnie element został wysłany do Greenville, gdzie obecnie produkowane są myśliwce F-16 Block 70/72 dla klientów z Europy, Azji i Bliskiego Wschodu.
Ten sukces to powód do dumy dla całego zespołu PZL Mielec. Nasi pracownicy, a są wśród nich jedni z najbardziej wykwalifikowanych techników w branży, udowodnili, że Polska jest w stanie wnieść znaczący wkład w globalny przemysł obronny. To osiągnięcie nie tylko wzmacnia zdolności obronne kraju, ale także umacnia pozycję Polski, jako kluczowego gracza na arenie światowej — powiedział Janusz Zakręcki, prezes zarządu i dyrektor naczelny PZL Mielec.
Pierwsze konkretne działania, zmierzające do podjęcia w Mielcu produkcji komponentów do F-16, podjęto w 2022 roku. Wówczas grupa 46 przedstawicieli i pracowników zakładu wyjechała na szkolenia do zakładu w Greenville w Południowej Karolinie. Przez sześć miesięcy załoga z Mielca pracowała wspólnie z kadrą Lockheed Martina, aby zdobyć doświadczenie i poznać proces produkcji F-16, przygotowując się do wykonywania swoich zadań w Polsce.
Pierwsze drobniejsze komponenty do struktury kadłuba F-16, tylna i przednia część sekcji centralnej, zostały wyprodukowane w Polsce w marcu 2023 roku. Docelowo PZL Mielec będzie wytwarzać tylną sekcję kadłuba, sekcję centralną, przednią strukturę kokpitu i jego boczne panele wraz z przednią komorą dla wszystkich produkowanych myśliwców F-16. W praktyce w PZL Mielec będą powstawać komponenty składające się na niemal kompletną strukturę kadłuba.
Warto przy tym zauważyć, że mimo rozkręcającej się produkcji najnowszych F-35 międzynarodowe zainteresowanie fabrycznie nowymi samolotami czwartej generacji wciąż utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Producent nadal otrzymuje z całego świata zamówienia i zapytania o dostawy F-16 Block 70/72.