17 maja firma Babcock przejęła od producenta pierwszy śmigłowiec Airbus H160 zbudowany dla francuskiej Marine Nationale. Co ciekawe nie został on zamówiony w ramach kompleksowego programu wymiany lekkich śmigłowców we wszystkich rodzajach wojsk o nazwie Hélicoptère Interarmées Léger (Wspólny Lekki Śmigłowiec). Maszyna została pozyskana na zasadach komercyjnego leasingu od Airbusa za pośrednictwem firmy Babcock.
Umowa wypożyczenia przez marynarkę czterech fabrycznie nowych H160 na okres 10 lat została zawarta 31 stycznia 2020 roku. W maju 2021 roku umowę rozszerzono o dwa kolejne egzemplarze. Leasing ma na celu szybsze wprowadzenie maszyn tego typu do służby SAR na kilka lat przed sfinalizowaniem prac nad wojskową wersją oznaczoną H160M Guépard. Tego rodzaju działanie po pierwsze pozwoli zwolnić NH90 i AS565 Panther z zadań ratowniczych, czyniąc je bardziej dostępne w ich podstawowej roli śmigłowców zaokrętowanych na pokładach fregat. Po drugie, francuskie siły zbrojne znacznie wcześniej będą mogły zapoznać się z charakterystyką eksploatacji tego typu maszyn oraz zebrać uwagi, które będą pomocne w rozwoju wciąż opracowywanej wersji wojskowej. Sześć H160 skonfigurowanych do zadań poszukiwawczo-ratowniczych zostanie rozmieszczonych parami w trzech bazach lotnictwa morskiego: Lanveoc-Poulmic (Bretania), Cherbourg (Normandia) i Hyères (Prowansja).
Jeśli chodzi o program HIL to niedawno zostały ujawnione kolejne szczegóły tego zamówienia. Przypomnijmy, że w grudniu 2021 roku ogłoszono zakup 169 maszyn wersji H160M w trzech podstawowych konfiguracjach, po jednej dla każdego z rodzajów sił zbrojnych. Jak się jednak okazuje zamówienie podstawowe obejmuje jedynie 30 maszyn, pozostałe śmigłowce stanowią zaś opcję, z której będzie można skorzystać w miarę dostępności środków finansowych i uzyskiwania dojrzałości przez tę konstrukcję. Ostateczny cel to oczywiście nadal 169 egzemplarzy, tj. 80 dla francuskiej armii, 49 dla marynarki wojennej i 40 dla sił powietrznych. W ramach podstawowego zamówienia gwarantowana jest jednak dostawa tylko 21 maszyn dla armii, ośmiu dla marynarki wojennej i jednej dla lotnictwa. Pierwsze śmigłowce powinny trafić do lekkiego lotnictwa wojsk lądowych w 2027 roku. W drugiej kolejności własne H160M otrzyma lotnictwo morskie – przybycie pierwszych maszyn zaplanowano na rok 2029. Francuskie Siły Powietrzne i Kosmiczne powinny otrzymać swój jedyny egzemplarz dopiero w 2030 roku.
Po pomyślnym wdrożeniu pierwszego etapu, który obejmuje opracowanie HIL we wszystkich konfiguracjach, produkcję 30 śmigłowców, dostawę system wsparcia logistycznego i szkoleniowego oraz 10-letni okres utrzymania w stanie operacyjnym, przewidziano realizację zamówień opcjonalnych. Oczywiście oprócz spraw natury finansowej, kolejne zakupy warunkowane będą zadowalającym przebiegiem dotychczasowej służby pierwszej partii H160M.