7 kwietnia na lotnisku Tianjin-Binhai doszło do dziewiczego lotu prototypu chińskiego śmigłowca AC332. Jest to opracowana przez firmę AVIC Tianjin Helicopter cywilna maszyna wielozadaniowa w klasie do 4 ton.
Oprócz dwóch pilotów wiropłat może przewozić na pokładzie do 10 pasażerów, a maksymalna masa startowa sięga 3850 kilogramów. Obok bocznych drzwi przesuwnych, swobodny dostęp do przestrzeni ładunkowej w tyle kadłuba zapewnia dodatkowa para wrót muszlowych. Prędkość przelotową maszyny określono na 260 km/h a maksymalny zasięg ma wynosić 693 kilometrów. Napęd stanowią dwa francuskie silniki Safran Arriel 2H.
Według Li Shengwei, głównego konstruktora AC332, szczególny nacisk w śmigłowcu położono na uzyskanie dobrych charakterystyk wysokościowych. Maszyna ma być w stanie podnieść ładunek o masie 600 kilogramów podczas startu z wysokości 4500 metrów, by następnie przelecieć z nim 600 km na lądowisko zlokalizowane na wysokości 6000 metrów. Ma to pozwolić na prowadzenie rutynowych operacji nad wysoko usytuowanymi płaskowyżami, dając dostęp do 90% powierzchni kraju. Wysoki stopień integracji całkowicie cyfrowego wyposażenia pilotażowo-nawigacyjnego ma umożliwić odbywanie lotów nawet w bardzo złożonych warunkach pogodowych. Projektant poinformował, że podczas pierwszego lotu śmigłowiec wykazał wiele pozytywnych cech – miał dobrą sterowność, niskie wibracje i niewielki poziom hałasu, co dodatnio wpływa na komfort lotu.
Na razie dla AC332 zaplanowano trzy konfiguracje: transportową, poszukiwawczo-ratowniczą oraz pomocy medycznej. Śmigłowiec ma być dostępny na rynek cywilny oraz dla służb publicznych. W momencie gdy AC332 wykonał swój pierwszy lot firma AVIC pochwaliła się, że zebrała zamówienia na 24 śmigłowce tego typu (na tyle opiewają łącznie umowy zakupu i listy intencyjne). Oczekuje się, że nowa maszyna otrzyma certyfikat typu do roku 2025, co umożliwi rozpoczęcie dostaw seryjnych śmigłowców.