

Jak informuje Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych od 1 kwietnia 2025 roku polskie myśliwce wielozadaniowe F-16 rozpoczną nadzór nad niebem krajów bałtyckich. Cztery samoloty wyznaczone do działań w ramach Polskiego Kontyngentu Wojskowego Orlik-13 będą pochodziły z 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego z Łasku.
Jak sama nazwa wskazuje będzie to trzynasty raz, gdy polskie samoloty bojowe zostaną użyte do pilnowania bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej nad Litwą, Łotwą i Estonią. Zadanie to polski kontyngent lotniczy będzie realizował przez cztery miesiące. Powrót naszych F-16 do kraju spodziewany jest zatem na przełomie lipca i sierpnia br.
PKW Orlik stanowi polski wkład w międzynarodową misję wojskowego nadzoru przestrzeni powietrznej o nazwie Baltic Air Policing (BAP). Misja jest realizowana rotacyjnie od 29 marca 2004 roku przez różne kraje Sojuszu Północnoatlantyckiego. Polskie samoloty angażują się w akcję pełnienia dyżurów nad trzema krajami bałtyckimi od 2006 roku. Głównym celem misji jest patrolowanie i zapobieganie naruszaniu przestrzeni powietrznej poszczególnych krajów oraz udzielanie pomocy wojskowym i cywilnym statkom powietrznym w sytuacjach awaryjnych występujących podczas lotu.
Siły zbrojne Litwy, Łotwy i Estonii są proporcjonalne do wielkości terytorialnej i ekonomicznego potencjału tych państw państw – nieliczne i raczej skromnie wyposażone. Chociaż w ostatnich latach dokłada się starań, aby stan ten w wielu dziedzinach poprawić, to finansowy ciężar zakupu i utrzymania choćby eskadry samolotów bojowych wciąż jest dla tamtejszej ludności zbyt wielki. Dlatego władze wspomnianych krajów opierają swoje bezpieczeństwo na członkostwie w NATO i powietrznych zasobach sojuszników.
Za to państwa bałtyckie sumiennie wywiązują się z funkcji gospodarzy dla zagranicznych kontyngentów lotniczych. Na własny koszt utrzymują w bazach lotniczych Szawle na Litwie i Ämari w Estonii odpowiednie warunki techniczne oraz bytowe do przyjęcia i obsługi sojuszniczych samolotów i personelu. Z kolei wkładem Łotwy w misje BAP jest zapewnianie całodobowych dyżurów śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych, w razie awarii samolotu i konieczności katapultowania się któregoś z pilotów.