• Środa, 5 października 2022
X

Modernizacja techniczna Wojska Polskiego w 2022 roku – zakup FA-50PL

W zakresie wyposażenia sprzętowego lotnictwa bojowego najdonioślejszym wydarzeniem ostatnich miesięcy było podpisanie 27 lipca umowy ramowej, dotyczącej zakupu na potrzeby Sił Powietrznych RP 48 lekkich samolotów bojowych KAI FA-50PL wraz z pakietem uzbrojenia, logistycznym i szkoleniowym.

O zakupie FA-50 zadecydowała przede wszystkim jego dostępność i to, że może w szybkim tempie zastąpić przestarzałe postsowieckie samoloty bojowe. Zakup 48 lekkich samolotów bojowych ma pozwolić na szybsze wycofanie z uzbrojenia 18 uderzeniowych Su-22M4/UM3K oraz 28 myśliwskich MiG-29A/UB.

O zakupie FA-50 zadecydowała przede wszystkim jego dostępność i to, że może w szybkim tempie zastąpić przestarzałe postsowieckie samoloty bojowe. Zakup 48 lekkich samolotów bojowych ma pozwolić na szybsze wycofanie z uzbrojenia 18 uderzeniowych Su-22M4/UM3K oraz 28 myśliwskich MiG-29A/UB.

W pierwszym etapie strona polska otrzyma 12 samolotów w standardowej obecnie konfiguracji FA-50 Block 10, które zostaną dostarczone w drugiej połowie 2023 roku. W związku z szybkim tempem dostaw będą to najprawdopodobniej zmodyfikowane TA-50 Block 2, znajdujące się obecnie na linii produkcyjnej zakładów KAI, pierwotnie przeznaczone dla lotnictwa Korei. Maszyny TA-50 do szkolenia zaawansowanego (LIFT) mają ten sam płatowiec co FA-50, a od samolotów bojowych różni je jedynie wyposażenie, które przed wysyłką do Polski zostanie doprowadzone do konfiguracji FA-50 Block 10. Na polskie potrzeby zainstalowany zostanie system identyfikacji AN/APX-118 w standardzie Mark XIIA.

Począwszy od 2025 roku producent zacznie przekazywanie partii 36 egzemplarzy w docelowej konfiguracji FA-50PL. Dostawy tych samolotów mają potrwać kolejne 2–3 lata. FA-50PL będą zbliżone do obecnie projektowanej wersji Block 20. Wariant ten ma mieć radar z anteną aktywną AESA firmy LIG Nex1, urządzenie wymiany danych taktycznych Link-16, a także możliwość zabierania zasobnika celowniczego Sniper (używanego również na polskich F-16), który pozwoli na samodzielne podświetlanie celów dla broni kierowanej półaktywnie laserowo. Według najnowszych danych samoloty otrzymają też system do tankowania w powietrzu za pomocą przewodu giętkiego. Jak wskazał rzecznik Agencji Uzbrojenia: typy i ilości uzbrojenia przewidzianego do integracji z samolotami zostaną określone w umowach wykonawczych, niemniej planowane jest wykorzystanie pocisków rakietowych powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder, precyzyjnych środków bojowych powietrze-ziemia, jak również, w dalszej kolejności, pocisków rakietowych powietrze-powietrze średniego zasięgu. Wiadomo, że prowadzone są rozmowy w sprawie ewentualnej integracji pocisków Brimstone oraz rakiet powietrze–powietrze AIM-9X i AIM-120. Wszystkie wcześniej dostarczone samoloty zostaną doprowadzone do najnowszego standardu.

Pierwszą bazą, gdzie trafią FA-50 będzie Mińsk Mazowiecki.

Od 2026 roku ma rozpocząć funkcjonowanie w Polsce centrum serwisowe dla samolotów FA-50. W naszym kraju zostaną również w przyszłości ustanowione pełne zdolności szkoleniowe. Początkowo, w celu przyśpieszenia procesu osiągania zdolności bojowych przez polski personel, przeszkalanie będzie odbywało się częściowo w Korei.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X