

12 czerwca 2025 r. włoskie siły powietrzne przyjęły do służby samolot szkolny Leonardo M-345 HET, który został oznaczony przez włoskie siły zbrojne jako T-345A. Maszyna będzie wykorzystywana do szkolenia podstawowego oraz zaawansowanego (fazy II i III). Faza IV szkolenia jest realizowana na dwusilnikowych samolotach T-346 Master.
Pierwsze samoloty trafiły do 61. Skrzydła (61. Stormo) w Galatina, gdzie zastępują dotychczas używane MB-339 (T-339A). Kabiny samolotu charakteryzuje się doskonałą widocznością zewnętrzną, z fotelami w układzie tandem i siedziskiem instruktora umieszczony powyżej fotela pilota-ucznia. Tablica przyrządów samolotu jest wyposażona w trzy kolorowe wyświetlacze wielofunkcyjne (MFD) z ekranem dotykowym oraz wyświetlaczem przezierny (HUD. W samolocie zastosowano koncepcję HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick), która umożliwia załodze pilotowanie samolotu bez odrywania rąk od sterów. Dzięki w pełni cyfrowej awionice i innowacyjnemu interfejsowi człowiek-maszyna, M-345 umożliwia pilotom płynne przejście na myśliwce nowej generacji.
Co istotne, nowa maszyna zapewnia lepsze parametry lotne od osiągów wysokiej klasy samolotu turbośmigłowego przy porównywalnych kosztach operacyjnych. M-345 jest napędzany zoptymalizowanym do użytku wojskowego silnikiem turbowentylatorowym Williams FJ44-4M-34 o wysokich osiągach i niskim zużyciu paliwa. Samolot jest zaprojektowany z myślą o długim okresie eksploatacji, będąc wyposażonym w zintegrowany system monitorowania, który skraca czas i koszty eksploatacji, jednocześnie zwiększając gotowość i efektywność wykorzystania floty.
Uzupełnieniem samolotu jest pełen zestaw innowacyjnych naziemnych systemów szkoleniowych o unikalnych możliwościach pod względem wydajności szkolenia i efektywności kosztowej.
W opracowanym przez włoskie Ministerstwo obrony dokumencie planistycznym (Documento Programmatico Pluriennale) na lata 2024–2026 przewidziano wykorzystanie samolotu M-345 HET do podstawowego szkolenia pilotów wojskowych. Program obejmuje finansowanie wsparcia eksploatacyjnego i logistycznego, zakup naziemnego wyposażenia do nauki (trenażerów i symulatorów), a także stworzenie infrastruktury niezbędnej do efektywnego wykorzystania zintegrowanego systemu szkoleniowego. Na program przydzielono kwotę 514,38 mln euro w latach 2024–2037. Suma ta nie obejmuje wcześniej przyznanych kontraktów na zakup łącznie 18 egz. M-345 (pięć w 2017 i 13 w 2019 roku). Po pierwszych dwóch egzemplarzach, które przekazano lotnictwu w grudniu 2020 roku, dostawy wznowiono 19 grudnia 2023 roku wraz z dostawą dwóch kolejnych egzemplarzy.