Dzisiaj europejski koncern lotniczy Airbus po raz pierwszy zaprezentował publicznie ukończony elektryczny prototyp futurystycznego pionowzlotu CityAirbus NextGen, który ma służyć do przewozów komercyjnych na krótkie odległości. Jego lot jest planowany jeszcze w tym roku.
CityAirbus NextGen jest opracowywany głównie z myślą o wypełnianiu roli powietrznej taksówki na terenach zurbanizowanych. Może starować i lądować pionowo docierając do punków odległych o 80 km z prędkością przelotową 120 km/h, dzięki czemu doskonale nadaje się do operacji w obrębie dużych miast. Dwutonowy, czteromiejscowy pojazd ma skrzydła o rozpiętości około 12 metrów, na których zostały zainstalowane wysięgniki z sześcioma silnikami elektrycznymi, których śmigła mają pozwolić na uniesienie się całej konstrukcji pionowo w powietrze. Kolejne dwa silniki nośne ze śmigłami umieszczono na usterzeniu, a ich dodatkowym zadaniem jest wspomaganie manewrowości maszyny.
Dokonana 7 marca prezentacja zbiegła się z otwarciem nowego centrum testowego spółki CityAirbus w Donauwörth, które będzie poświęcone testowaniu systemów dla elektrycznych pojazdów pionowego startu i lądowania. Centrum, będące częścią długoterminowej inwestycji Airbusa w technologie z zakresu mobilności lotniczej, rozpoczęło swoją działalność w grudniu 2023 r. Obiekt zostanie teraz wykorzystany do ukończenia prób naziemnych, wymaganych przed dziewiczym lotem prototypu CityAirbus NextGen. Testy te obejmują sprawdzenie prawidłowości działania silników elektrycznych, a także innych systemów maszyny, takich jak układ sterowania lotem i awionika.
Jednocześnie Airbus rozwija swoją globalną sieć partnerstwa, aby stworzyć unikalny ekosystem, który będzie wspierać rozwój rodzącego się rynku powietrznej mobilności. Airbus podpisał niedawno umowę partnerską z LCI, wiodącą firmą lotniczą, aby opracowywać koncepcje partnerstwa i proponowanych modeli biznesowych w trzech kluczowych obszarach: strategii działania, komercjalizacji usług przewozów lotniczych i finansowaniu tego rodzaju przedsięwzięć.