• Poniedziałek, 26 września 2022
X

AT-802U Sky Warden zwycięzcą programu Armed Overwatch

1 sierpnia Dowództwo Operacji Specjalnych sił zbrojnych USA (USSOCOM) ogłosiło zwycięzcę programu Armed Overwatch. Wybranym samolotem okazał się AT-802U Sky Warden oferowany przez firmy L3Harris Technologies i Air Tractor Inc. Początkowy kontrakt ma wartość 170 mln USD i dotyczy dostaw sześciu maszyn wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Generalnie jednak budżet programu wynosi 3 mld USD, co ma pozwolić na zakup do 75 samolotów.

AT-802U Sky Warden jest odmianą samolotu rolniczego Air Tractor AT-802, który został dostosowany do wypełniania zadań bojowych i rozpoznawczych przez firmę L3Harris.

Dowództwo USSOCOM poszukiwało niedrogiego w eksploatacji samolotu, zdolnego operować przez dłuższy czas ze słabo przygotowanych lotnisk, oddalonych od głównych baz. Maszyny mają służyć komandosom do bliskiego wsparcia z powietrza podczas działań nieregularnych, przeprowadzania precyzyjnych uderzeń lotniczych na ważne cele oraz zapewnienia zwiadu, obserwacji i rozpoznania (ISR). Załogi AT-802U będą również koordynować uderzenia lotnicze jako wysunięci kontrolerzy powietrzni, gdyby było potrzebne poważniejsze wsparcie ze strony odrzutowych samolotów bojowych i śmigłowców szturmowych.

W maju ubiegłego roku do ostatniego etapu procedury dopuszczono 5 prototypów:
• Leidos Inc. Bronco II
• MAG Aerospace MC-208 Guardian
• Textron Aviation Defense AT-6E Wolverine
• L-3Harris AT-802U Sky Warden
• Sierra Nevada Corp. MC-145B Wily Coyote
Wszystkie z powyższych maszyn przeszły w ubiegłym i na początku bieżącego roku intensywne testy poligonowe, podczas których porównywano ich zdolności do realizacji konkretnych scenariuszy.

Nazwa Sky Warden ma upamiętniać dwie najlepsze w swojej klasie platformy lotnicze do wsparcia operacji specjalnych. Łączy bogatą historię maszyny szturmowej Douglas A-1 Skyraider z dzisiejszym samolotem zwiadowczym Pilatus U-28, który podczas operacji bojowych używa kodu wywoławczego „Warden”

AT-802U Sky Warden ma 11 węzłów podwieszeń – po cztery pod każdym skrzydłem i trzy pod kadłubem. Łączna masa podwieszeń zewnętrznych wynosi 2700 kg. Wariant podstawowy jest oferowany z uzbrojeniem w postaci zasobników lekkich rakiet kalibru 70 mm (niekierowanych HYDRA lub kierowanych APKWS), z możliwością rozszerzenia o ciężkie pociski przeciwpancerne AGM-114 Hellfire. Ponadto możliwe jest zawieszenie zasobników strzeleckich i ćwierćtonowych bomb kierowanych GBU-12 i GBU-58. Ciekawostką jest ośmiolufowy zasobnik Common Launch Tube, który można zapełnić mikroamunicją kierowaną (np. bomby AGM-176 Griffin) lub niewielkimi bezzałogowcami klasy amunicji krążącej lub rozpoznawczymi.

Kokpit i silnik samolotu zostały opancerzone przed pociskami z broni ręcznej a zbiorniki zostały wyposażone w okładzinę samouszczelniającą. Do samoobrony przed nadlatującymi rakietami służy system ostrzegawczy AN/AAR-60 oraz wyrzutniki flar i dipoli AN/ALE-47. W kokpicie zainstalowano system zarządzania misją ForceX Widow z dużym ekranem w kabinie tylnego pilota oraz system sterowania uzbrojeniem Moog Gen 3. Piloci otrzymali nahełmowe wyświetlacze Thales Scorpion, a oświetlenie kabiny jest kompatybilne z goglami noktowizyjnymi. Samolot posiada podwójne zestaw organów sterowania, aby piloci mogli się zmieniać podczas długich, ponad ośmiogodzinnych misji, choć do dyspozycji jest również trzyosiowy autopilot.

Zestaw czujników na AT-802U jest szybkowymienny i całkowicie przenoszony w zasobnikach na pylonach. Podstawą jest zasobnik multisensoryczny, który można skonfigurować w układzie z dwiema głowicami elektrooptycznymi np. L3 Wescam MX-15 HD i MX-20 HD. Dzięki temu zarówno pilot jak i drugi członek załogi mogą prowadzić niezależną obserwację, koncentrując się na różnych zadaniach. Druga konfiguracja obejmuje głowicę elektrooptyczną L3 Wescam MX-20 HD oraz lekki radar obserwacji ziemi Thales I-Master działający w trybach SAR/GMTI. W obu przypadkach standardowo zasobnik multisensoryczny zawiera łącze danych VORTEX. Kolejnym zintegrowanym z samolotem zasobnikiem jest RASIR (Rapid, Adaptable, Smart, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance). Zawiera on szereg odbiorników fal radiowych, które w ramach działań SIGINT można poddać analizie, aby określić ich charakterystykę pracy do późniejszego wykorzystania lub wykorzystać przechwycone transmisje do bieżącego nasłuchu łączności nieprzyjaciela (COMINT).

Sky Warden jest zdolny do startu i lądowania na nieutwardzonych lądowiskach z ograniczoną infrastrukturą, w surowych warunkach klimatycznych, co pozwala na rozmieszczenie samolotu blisko obszaru działań np. w pobliżu polowej bazy operatorów sił specjalnych.

Spośród podobnych mu maszyn T-802U Sky Warden wyróżnia potężny pakiet łączności w linii widzenia i pozahoryzontalnej. Samolot został wyposażony w wojskowe kodowane radiostacje zakresu UHF/VHF/FM, dwie radiostacje działające na otwartych kanałach do poruszania się w kontrolowanej przestrzeni cywilnej, łącze wymiany danych Link-16 oraz aż dwie anteny komunikacji satelitarnej – oddzielnie dla pasma UHF oraz Ku (w wysokiej kopule za kabiną załogi).

L3Harris zamierza dokonać szybkiej modyfikacji prototypu do konfiguracji seryjnej w ciągu około sześciu miesięcy. Produkcja nowego, w pełni zmodyfikowanego samolotu skonfigurowanego do misji Armed Overwatch rozpocznie się w 2023 roku w centrum modyfikacji L3Harris w Tulsa w stanie Oklahoma. Uzyskanie wstępnej gotowości operacyjnej ma nastąpić w roku podatkowym 2026, a pełna gotowość operacyjna zostanie osiągnięta trzy lata później.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X