

20 kwietnia chiński samolot-amfibia AG600, największa na świecie współczesna konstrukcja w swojej klasie, otrzymał certyfikat typu od Chińskiej Administracji Lotnictwa Cywilnego, który dopuszcza maszynę do regularnego użytkowania.
Proces certyfikacji obejmował intensywne testy w różnych warunkach środowiskowych, w tym w wysokich temperaturach, wysokiej wilgotności, ekstremalnym zimnie oraz przy silnych wiatrach. Aby zweryfikować zdolności operacyjne AG600, w ciągu dwóch lat przeprowadzono 2014 lotów testowych, trwających łącznie 3560 godzin. W próbach uczestniczyły cztery prototypy tej maszyny.
Firma Aviation Industry Corporation of China (AVIC) planuje rozpocząć seryjną produkcję AG600 do końca sierpnia 2025 r., a pierwsze dostawy do użytkowników mają nastąpić w październiku tego samego roku. Samolot ma znaleźć zastosowanie w misjach ratunkowych na morzu, gaszeniu pożarów, monitoringu środowiska morskiego, a w dalszej perspektywie również w transporcie pasażerskim i towarowym.

W próbach certyfikacyjnych uczestniczyły cztery prototypy AG600, ale w produkcji są już pierwsza samoloty seryjne.
AG600 charakteryzuje się długością 38,9 m, rozpiętością skrzydeł 38,8 m i maksymalną masą startową 60 ton. Napędzany czterema silnikami turbośmigłowymi, może przewozić do 12 ton wody, co czyni go idealnym do gaszenia pożarów. Opcjonalnie będzie mógł zabrać do 50 pasażerów lub rozbitków. Jego zasięg wynosi do 4500 kilometrów, a maksymalny pułap operacyjny to 7600 m. Jego rozwój rozpoczął się w 2009 r., a pierwszy lot z użyciem podwozia kołowego odbył się 24 grudnia 2017 r. Pierwsze wodowanie miało miejsce 20 października 2018 r. W procesie projektowania i budowy AG600 uczestniczyły 292 firmy i instytucje oraz 16 uniwersytetów z 22 chińskich miast i prowincji.

Chociaż samolot jest przeznaczony głównie do użytku krajowego przez służby państwowe, to rozważana jest również sprzedaż do innych krajów
AG600 jest częścią chińskiej strategii wzmocnienia krajowych zdolności w zakresie ratownictwa i zarządzania klęskami żywiołowymi, a także demonstracją rosnących możliwości przemysłu lotniczego Chin. Chociaż samolot jest przeznaczony głównie do użytku krajowego przez służby państwowe, to rozważana jest również sprzedaż do innych krajów.