

Podczas targów Verticon 2025 odbywających się w Dallas w dniach 11-13 marca firma Leonardo pozyskała od kilku operatorów zamówienia na niemal 30 śmigłowców różnych typów, o łącznej wartości około 370 milionów euro. Dostawy spodziewane są w latach 2026–2028.
Umowy dotyczą wszystkich głównych klas wagowych śmigłowców (AW109 GrandNew, AW169, AW139 i AW189) na potrzeby wsparcia energetycznego, usług użyteczności publicznej (w tym ratownictwa medycznego i SAR) oraz operacji transportu (w tym obsługi farm wiatrowych), a także VIP w obu Amerykach, Europie, Afryce i regionie Azji i Pacyfiku. Ponadto zawarto umowy przedwstępne na 15 jednosilnikowych lekkich śmigłowców nowej generacji AW09 przeznaczonych dla klientów w Europie i Azji Południowo-Wschodniej. Warto przy tym zauważyć, że łączna liczba wstępnych umów sprzedaży lekkich śmigłowców AW09 zbliża się do 130 egzemplarzy na całym świecie, przy czym Helitech Asia i Kaan Air z Turcji poinformowały podczas targów o zapotrzebowaniu odpowiednio dziesięciu i pięciu egzemplarzy.
Podczas tegorocznego Verticon głównym punktem zainteresowania był rynek energetyczny, na którym Leonardo jest liderem. Z prawie 500 śmigłowcami różnych typów, jakie są już w służbie u operatorów zajmujących się transportem morskim Leonardo zajmuje na nim niekwestionowaną czołową pozycję.. Warto zauważyć, że inwestycje Polski na Bałtyku będą również wymagały przyszłego zabezpieczenia floty śmigłowcowej, a PZL-Świdnik ma zdolności do zapewnienia odpowiedniej floty. Leonardo zamierza jeszcze mocniej wspierać przemysł energetyczny na świecie i misje ratownicze, oferując AW169 i AW189 oraz najnowszej generacji symulatory do szkolenia pilotów, w tym symulatora rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości VxR (był prezentowany m.in. w Polsce, podczas MSPO 2024). Operacje na morzu są wymagające pod wieloma względami, a śmigłowce wykorzystywane do tych zadań rejestrują wiele godzin lotu. Gromadzenie danych i ich analiza umożliwia Leonardo dalsze umacnianie swojej konkurencyjności i możliwości szkoleniowych na różnych typach śmigłowców. Oczekuje się, że potrzeby wsparcia rynku energetycznego będą stale rosły w ciągu najbliższych pięciu lat, napędzane nowymi rozwiązaniami i inwestycjami.
Podczas Verticon było duże zainteresowanie śmigłowcami kategorii wagowej średniej i super średniej – takimi jak AW139 i AW189, które są idealnie predestynowane do operacji dalekiego zasięgu, przewyższając oczywiście starzejące się inne typy śmigłowców. Ogłoszone kontrakty i reakcja rynku podczas Verticon dostarczają dalszych dowodów ich zalet.
Brytyjska firma Gama Aviation zamówiła dwa AW139. Trzy egzemplarze zostały zakupione przez China General Aviation Company, dzięki czemu chińska cywilna flota AW139 ulegnie kolejnemu zwiększeniu. AW139 pozostaje bestsellerem w swojej klasie do wielu zastosowań, zbliżając się do 1500 zamówień dla wszystkich zastosowań na całym świecie od czasu wejścia tego śmigłowca na rynek w 2004 r.
Z kolei władze okręgu North Slope Borough na Alasce ogłosiły, że dwa śmigłowce AW189 będą wspierać usługi ratownictwa medycznego i poszukiwawczo-ratowniczego w każdych warunkach pogodowych na obszarze o powierzchni 95 000 mil kwadratowych, położonym w całości za kołem podbiegunowym.
W zeszłym roku i na początku 2025 r. globalna flota AW189 została powieszona dzięki nowym zamówieniom, a Norwegia stała się jednym z kluczowych regionów. Ten trend potwierdza umowa podpisana podczas Verticon przez norweskiego operatora Lufttransport. Dotyczy dwóch AW189 mających służyć do realizacji misji dalekiego zasięgu w wymagających warunkach na norweskim szelfie kontynentalnym.
Z kolei wszechstronność i ciągły wzrost możliwości AW169 nadal należą do kluczowych czynników jego sukcesu rynkowego w zadaniach ratowniczych. Na targach Verticon firma Leonardo ogłosiła pierwsze zamówienie cywilne w Europie i sektorze Emergency Medical Service na najnowszą wersję tego śmigłowca, charakteryzującą się połączeniem korzyści podwozia płozowego i zwiększonego udźwigu, w ramach którego trzy egzemplarze trafią do wspomnianej wyżej firmy Gama Aviation. Pięć kolejnych zamówiła egipska Petroleum Air Services (PAS).
Ponadto, Leonardo nadal rozszerza swoją obecność w segmencie VIP za pośrednictwem swojej ekskluzywnej marki Agusta, wraz z wieloma zamówieniami ogłoszonymi przez operatorów podczas wystawy. Np. firma Sloane z Wielkiej Brytanii doda pięć kolejnych lekkich dwusilnikowych śmigłowców AW109 GrandNew, świętując 30 lat partnerstwa jako oficjalny dystrybutor Leonardo w Wielkiej Brytanii i Irlandii.
W Japonii odnowiono umowę dystrybucyjną z Mitsui Bussan Aerospace, a japoński partner zobowiązał się również do dostawy jedenastu śmigłowców w różnych liczbach: AW169, AW139 i AW189, w latach 2025–2027.
[Informacja prasowa Leonardo]