• Niedziela, 28 kwietnia 2024
X

Rozbił się Su-30SM – najnowocześniejszy rosyjski samolot w obwodzie królewieckim

Dzisiaj w obwodzie królewieckim rozbił się wielozadaniowy samolot bojowy Su-30SM. Na terenie rosyjskiej eksklawy stacjonują na lotnisku Czerniachowsku maszyny tego typu z 4. Gwardyjskiego Morskiego Pułku Lotnictwa Szturmowego lotnictwa Floty Bałtyckiej. Są one najnowocześniejszymi rosyjskimi samolotami bojowymi w tym rejonie.

Służba prasowa Zachodniego Okręgu Wojskowego podała, że lot samolotu miał charakter treningowy i że nie przenosiła ona w jego trakcie uzbrojenia podwieszanego. Maszyna rozbiła się w terenie niezamieszkałym, ale jej załoga zginęła. Przebieg manewru, który doprowadził do rozbicia się samolotu przedstawia poniższy film.

Su-30SM to przeznaczony dla rosyjskiego lotnictwa wojskowego dwumiejscowy dwusilnikowy wielozadaniowy samolot bojowy, opracowany na bazie skonstruowanego na zlecenie Indii samolotu Su-30MKI. Samoloty Su-30SM są ponadto eksportowane Kazachstanu, a pierwsze egzemplarze trafiły do Białorusi i Armenii.  Zbliżone Su-30MKA trafiły wcześniej do Algierii, a Su-30MKM do Malezji.

Do lotnictwa Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej pierwsze Su-30SM trafiły na przełomie 2012 i 2013 roku.  Stanowią wyposażenia zarówno sił powietrznych jak i lotnictwa marynarki wojennej. Do tej pory Irkucki Zakład Lotniczy wyprodukował na potrzeby rosyjskich sił zbrojnych nieco ponad 120 tych maszyn. W lipcu 2017 roku oblatano zmodyfikowany egzemplarz Su-30SM1, który miał być wyposażony w urządzenia pochodzenia wyłącznie rosyjskiego. Ostatnie wyprodukowane egzemplarze reprezentują zaś głębiej zmodernizowany wariant Su-30SM2.

Samoloty Su-30SM dostarczane do jednostek lotnictwa morskiego mają zupełnie odmienny kamuflaż niż maszyny trafiające do sił powietrznych. Noszą bowiem na powierzchniach górnych jednolite malowanie wykonane ciemnoszarą farbą.

W czasie działań nad Ukrainą bezspornie potwierdzono stratę przez rosyjskie lotnictwo czterech Su-30SM. Dwa należące do bazującej na Krymie 43. Samodzielnego Pułku Lotnictwa Szturmowego zostały zestrzelone 5 marca podczas wsparcia natarcia na Mikołajów. Jedna z załóg zginęła, druga zaś trafiła do niewoli. Kolejne dwa, należące do 14. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego z Kurska, zostały zestrzelone 13 i 15 marca ubiegłego roku w rejonie miasta Izium, przy czym zginęła jedna załoga.

Ponadto w 28 października w Irkucku rozbił się nowo zbudowany samolot, którego załoga straciła przytomność na skutek awarii instalacji tlenowej. Wobec sankcji gospodarczych ostatnich latach w Su-30SM stosuje się wiele krajowych zamienników elementów dotychczas importowanych z zachodu, których niedostateczne przebadanie może prowadzić do awarii.

Su-30SM z 4 Gwardyjskiego Morskiego Pułku Lotnictwa Szturmowego Floty Bałtyckiej.

Su-30SM z 4 Gwardyjskiego Morskiego Pułku Lotnictwa Szturmowego Floty Bałtyckiej.

30 samolotów Su-30SM trafiło na stan Lotnictwa Marynarki Wojennej, do którego należy stacjonujący w obwodzie królewieckim 4. Gwardyjski Morski Pułk Lotnictwa Szturmowego (4. GwMPLSz) lotnictwa Floty Bałtyckiej. Pierwszy samolot tego typu, oznaczony numerem taktycznym niebieski 70 pojawił się 13 grudnia 2016 roku, trafiając na stan ówczesnej eskadry lotnictwa szturmowego z 72. Bazy Lotniczej Floty Bałtyckiej. Kolejne dwa egzemplarze (niebieski 71 i 72)  przebazowano 27 maja 2017 roku, a trzy następne (niebieski 73 i 74 i 75)  28 sierpnia 2017 r.

W związku z przebudową struktury rosyjskiego lotnictwa,  na początku 2018 roku 72. Baza Lotnicza została przekształcona w odrębne jednostki. Dotychczasowa eskadra lotnictwa szturmowego została włączona w skład odtwarzanego dawnego 4. Gwardyjskiego Samodzielnego Pułku Lotnictwa Szturmowego Lotnictwa Morskiego . Jednostka miała dysonować jedną eskadrą samolotów wielozadaniowych Su-30SM i jedną eskadrą samolotów uderzeniowych  Su-24M. Stan etatowy każdej z eskadr przewidywał 12 maszyn.

Ostatnie cztery samoloty przekazane do 4. GwMPLSz należą do nowej serii maszyn zmodernizowanych.

Ostatnie cztery samoloty przekazane do 4. GwMPLSz należą do nowej serii maszyn zmodernizowanych.

Końcem 2018 roku do 4. GwMPLSz trafiły samoloty o numerach taktycznych niebieski 76 i 77.  Liczbę samolotów eskadry doprowadzono do stanu etatowego dopiero w grudniu 2021 roku, kiedy do 4. GwMPLSz przekazano pierwsze cztery maszyny z zawartego w sierpniu 2020 roku nowego kontraktu na 21 zmodernizowanych Su-30SM.

Samoloty 4. GwMPLSz są w ostatnich latach często spotykane nad Bałtykiem.  Z uwagi na nierzadko prowokacyjny charakter tych lotów, maszyny te są często przechwycenie przez samoloty bojowe NATO prowadzące w tym rejonie patrole w ramach misji Baltic Air Policing.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X