23 lutego czeski producent Aero Vodochody poinformował o uruchomieniu linii montażowej swojego nowego samolotu szkolno-treningowego L-39NG. Pozwoli to na seryjne wytwarzanie kadłubów samolotów w tempie do 24 egzemplarzy rocznie.
Na nowej linii produkcyjnej, przy której docelowo zatrudnienie znajdzie ponad 100 osób, rozpoczęto już produkcję. Obecnie linia pozwala na ukończenie do 17 samolotów L-39NG rocznie. Pełną wydajność 24 maszyn rocznie będzie można osiągnąć w ciągu dwóch lat. Obecnie na nowej linii produkcyjnej znajduje się siedem samolotów L-39NG w różnych fazach kompletacji, a kolejne pięć egzemplarzy przechodzi już montaż końcowy.
W ramach inwestycji w nową linię produkcyjną w zakładzie wyremontowano również nawierzchnię hali oraz zaplecze socjalne. W związku z uruchomieniem wspomnianej linii kierownictwo Aero Vodochody prowadzi aktualnie nabór nowych pracowników na kilkadziesiąt stanowisk produkcyjnych. W szczególności potrzeba osób do nitowania kadłubów oraz do montażu instalacji hydraulicznych i paliwowych.
Firma Aero Vodochody dysponuje obecnie zamówieniami na 34 samoloty L-39NG. W ich produkcję zaangażowano szereg podwykonawców i dostawców, z których ponad 60 proc. to firmy czeskie. Jak podkreślają przedstawiciele producenta, każda inwestycja w zwiększenie mocy wytwórczych samolotów L-39NG to kolejna szansa na rozwój dla czeskich firm, które wcześniej brały udział w przedseryjnej produkcji tych maszyn.
L-39NG (“Next Generation”) jest głęboko zmodernizowaną wersją rozwojową samolotu L-39 Albatros. W samolocie dokonano znaczących zmian w zakresie struktury płatowca oraz wyposażenia i napędu, aby dostosować maszynę do współczesnych wymogów w zakresie zaawansowanego szkolenia przyszłych pilotów myśliwskich. L-39NG otrzymał nową awionikę obejmującą m.in. kolorowe monitory wielofunkcyjne, wskaźnik przezierny oraz nowoczesne systemy nawigacji i łączności. Jego napęd stanowi zachodni silnik Williams International FJ44-4M.