• Środa, 12 lutego 2025
X

Ruszyły prace nad przyszłym wielozadaniowym pionowzlotem NATO

26 lipca, podczas odbywającego się Wielkiej Brytanii salonu lotniczego Farnborough International Airshow 2024, Agencja Wsparcia i Zamówień NATO (NSPA) przyznała trzy kontrakty na wykonanie koncepcji dotyczącej nowej platformy śmigłowcowej. Zlecenia udzielono w ramach międzynarodowego programu Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC).

Przedstawiona przez Airbus Helicopters koncepcja wojskowego śmigłowca z dodatkowymi śmigłami pchającymi oraz rojem towarzyszących mu bezzałogowców.

Umowy na szczegółowe opracowanie własnej wizji wojskowej maszyny do transportu taktycznego otrzymały firmy Airbus Helicopters, Lockheed Martin Sikorsky i Leonardo. Termin wykonania studium został określony na 13 miesięcy. Każda z trzech wybranych firm ma przedstawić swoje niezależne spojrzenie na przyszłość śmigłowcowych platform lotniczych, w tym również określić swoje plany wykorzystania najnowocześniejszych technologii, które pozwolą spełnić wymagania operacyjne programu NGRC.

Należąca do koncernu Lockheed Martin spółka Sikorsky zamierza zaproponować konstrukcję zbudowaną w opatentowanym przez siebie układzie X2, co oznacza dwa zespoły przeciwbieżnych śmigieł: jeden spełnia funkcję wirników nośnych, a drugi na końcu kadłuba pełni rolę stabilizującą i wspomagającą ruch postępowy.

Dzięki przyznaniu w drodze konkursu trzech równoległych kontraktów agencja NSPA chce w maksymalnym stopniu czerpać z wiedzy przemysłu lotniczego. Ma to zapewnić zaangażowanym w program rządom możliwie szeroki przegląd potencjalnych koncepcji i dostępnych na rynku najnowszych technologii. Kraje NATO szczególnie uważnie chcą się przyjrzeć takim opcjom, jak napęd hybrydowy i elektryczny, a także pomysłom na zapewnienie radykalnie poprawionych właściwości lotnych. Agencja zachęca firmy, żeby w trakcie opracowywania koncepcji korzystały z najnowszych innowacji w projektowaniu cyfrowym oraz brały pod uwagę postępy, jakie dokonują się w badaniach nad zaawansowanymi materiałami konstrukcyjnymi i procesami produkcji elementów lotniczych.

Airbus Helicopters pracuje obecnie nad technologią szybkich śmigłowców z dodatkowymi śmigłami pchającymi realizując program Rapid And-Effective Rotorcraft (RACER). Na razie jest to program cywilny o eksperymentalnym charakterze, ale nabyte w jego trakcie doświadczenie może być wykorzystane do budowy maszyn wojskowych.

Program NGRC rozpoczął się w 2022 r. i obejmuje Francję, Niemcy, Grecję, Włochy, Holandię, Wielką Brytanię i Kanadę. Stany Zjednoczone i Hiszpania na razie mają status obserwatorów. Pomysł opracowania wspólnej maszyny transportowej opiera się na fakcie posiadania przez kraje NATO licznej, ale dość wiekowej floty śmigłowcowej. Większość średnich śmigłowców wielozadaniowych znajdujących się obecnie na wyposażeniu członków Sojuszu zakończy swój cykl życia w latach 2035–2040, co będzie wiązało się z koniecznością ich wymiany na nowsze modele wiropłatów. Jest to nie lada okazja dla przemysłu lotniczego, który będzie mógł zarobić na sprzedaży i późniejszym serwisie setek maszyn, co zapewni pracę na minimum trzy dekady.

Włoski koncern Leonardo dysponuje już sporym doświadczeniem w projektowaniu i testowaniu cywilnego AW609, będzie więc najprawdopodobniej lansować projekt zmiennowirnikowca z dwoma przestawianymi śmigłowirnikami, zależnie od fazy lotu. Ta technologia wydaje się być najbardziej obiecująca jeśli chodzi o uzyskiwanie dużej prędkości lotu i zasięgu operacyjnego.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X