• Niedziela, 23 marca 2025
X

Samoloty FA-50 będą serwisowane w bydgoskich WZL Nr 2

Biuro południowokoreańskiego koncernu lotniczego KAI ds. Europy Środkowej w Warszawie poinformowało, że firma będzie ściśle współpracowała z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2 przy realizacji polskiego programu FA-50.

Podpisane dziś porozumienie pomiędzy KAI i WZL Nr 2 ma na celu określenie obszarów współpracy przemysłowej dotyczącej programu wsparcia eksploatacji samolotów FA-50, w szczególności w zakresie kompleksowego wsparcia logistycznego, a także obsługi, naprawy, remontu i modernizacji samolotów FA-50, co pozwoli bydgoskim WZL Nr 2 na osiągnięcie najwyższego poziomu kompetencji i powstania centrum serwisowego w Polsce.

FA-50 i MiG-29 we wspólnym przelocie.

Nawiązanie współpracy z firmą KAI i rozwijanie możliwości w zakresie samolotów FA-50 wpisuje się w strategię spółki ukierunkowaną na poszukiwanie nowych obszarów rozwoju kompetencji, a także umożliwi zabezpieczenie bieżących potrzeb polskich Sił Powietrznych. Wcześniej WZL Nr 2 były odpowiedzialne za remonty, modernizacje i utrzymanie w eksploatacji poradzieckich maszyn MiG-29 oraz Su-22. Kariera tych samolotów w naszym lotnictwie jednak szybko dobiega końca. Naturalnymi następcami w Siłach Powietrznych RP będą zamówione w Korei lekkie samoloty bojowe FA-50, które niedawno weszły do służby.

21 sierpnia pierwsze dwa FA-50 zostały wpisane na stan 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

Jest to rezultat podpisanej w lipcu ub. roku umowy pomiędzy rządami Polski i Korei, która dotyczyła zakupu na potrzeby Sił Powietrznych RP 48 samolotów KAI FA-50 wraz z pakietem uzbrojenia, logistycznym i szkoleniowym. Z kolei we wrześniu doszło do podpisania dwóch umów wykonawczych, które w szczegółach precyzują zapisy lipcowej umowy. Na tej podstawie pierwszym etapie Polska otrzymała 12 egz. w przejściowej konfiguracji FA-50GF, które zostały dostarczone w okresie od lipca do końca listopada bieżącego roku. Począwszy od 2025 roku producent zacznie przekazywanie partii 36 egz. w docelowej konfiguracji FA-50PL. Dostawy tych samolotów mają potrwać kolejne trzy lata.

Wszystkie wcześniej dostarczone samoloty FA-50GF zostaną doprowadzone do najnowszego standardu PL. W umowie międzyrządowej strona koreańska zobowiązała się, że od 2026 roku ma rozpocząć funkcjonowanie w Polsce centrum serwisowe samolotów FA-50. Podpisanie porozumienia z WZL Nr 2 stanowi krok ku realizacji tego postanowienia na poziomie przemysłowym. W przyszłości w naszym kraju zostaną również ustanowione pełne zdolności szkoleniowe, dzięki zakupowi symulatorów oraz trenażerów.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X