• Piątek, 26 kwietnia 2024
X

Silniki General Electric F414 dla Indii

22 czerwca, w trakcie trwania oficjalnej wizyty państwowej premiera Narendry Modi w Stanach Zjednoczonych, firma GE Aerospace ogłosiła podpisanie wstępnego porozumienia z Hindustan Aeronautics Limited (HAL) w sprawie produkcji silników F414 do myśliwców indyjskich sił powietrznych.

Dokument określa ramy potencjalnej współpracy przy produkcję silników F414 firmy GE Aerospace w Indiach. Niestety obecnie nie można nadać tej współpracy charakteru ścisłej umowy handlowej, ponieważ GE Aerospace wciąż nie otrzymało od rządu USA zezwoleń eksportowych na transfer technologii. Do tej pory koncern GE dostarczył zakładom HAL 75 szt. starszych silników F404, które napędzają lekkie samoloty bojowe Tejas Mk 1 i Mk 1A. Amerykański producent jest zobowiązany przekazać kolejne 99 silników tego typu, które zostały zamówione dla następnej serii Tejasów Mk 1A.

Ponadto już wyprodukowano w USA i przewieziono do Indii osiem nowocześniejszych silników F414, które zakupiono na potrzeby trwającego programu rozwoju nowej wersji myśliwca Tejas Mk 2. Jest to jednak liczba mogąca służyć jedynie do napędu kilku prototypów, z których pierwszy ma być ukończony w 2024 roku. Zasadniczo Indie chcą jednak produkować F414 w dużych liczbach u siebie na licencji. Warto wspomnieć ze chodzi o dwa warianty tego silnika. Bieżąca wersja to F414-GE-INS6 o ciągu 93 kN, która będzie użyta w aktualnie rozwijanym Tejasie Mk 2, przyszłym dwusilnikowym myśliwcu pokładowym TEDBF (w fazie projektu), oraz posłuży do napędu pierwszych egzemplarzy myśliwca nowej generacji AMCA Mk 1.

Dla programu AMCA, jako docelowy napęd od wersji Mk 2, proponowany jest natomiast F414-GE-EPE o ciągu 116 kN z potencjałem do osiągnięcia 130 kN. Ten silnik jest jednak wciąż w fazie rozwoju. Modyfikacja ma polegać na wymianie wewnętrznego rdzenia, który obejmuje sprężarkę i turbinę na podobne elementy o udoskonalonej geometrii części przepływowej, a także na wykorzystaniu nowoczesnych materiałów ceramicznych. Przy identycznych wymiarach zewnętrznych jak INS6 wariant EPE mógłby nawet zastąpić wcześniejsze silniki, które zostały zainstalowane na już wyprodukowanych samolotach.

Firma GE Aerospace działa w Indiach od ponad czterdziestu lat i jest mocno zaangażowana w lokalny przemysł lotniczy. Obecność GE w tym kraju obejmuje silniki, awionikę, usługi serwisowe i produkcję komponentów. Wspólna produkcja amerykańskich silników F414 w Indiach ma być ważnym elementem zacieśniania tej współpracy.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X