10 grudnia, podczas oficjalnej wizyty słowackiego ministra obrony w Brazylii, podpisano list intencyjny w sprawie wzmocnienia współpracy przemysłowej między obydwoma krajami. Przy tej okazji ogłoszono zamiar nabycia przez Słowację samolotów transportowych Embraer C-390 Millennium.
Słowacki minister obrony Robert Kaliňák podkreślił, że C-390 jest doskonałą konstrukcją, idealnie wpisującą się w przyszłe potrzeby jego kraju w zakresie średniego transportowca wojskowego. Podkreślił również zalety eksploatacji samolotu zamówionego już przez sąsiednie państwa europejskie, takie jak Czechy, Węgry i Austria. Wśród korzyści wspomina się synergię w zakresie szkoleń, logistyki i serwisu, których koszty mogą zostać rozłożone na większą liczbę nabywców.
Oficjalne negocjacje dotyczące zakupu trzech C-390 (plus jednego w opcji) mają zacząć się już w styczniu 2025 roku. Bratysława najchętniej widziałaby transakcję w formie wiązanej, tj. rząd Brazylii miałby w rewanżu zakupić kilkadziesiąt armatohaubic Zuzanna-2. Stąd z resztą narodził się pomysł nawiązania współpracy przemysłowej, która miałaby przynieść obustronne korzyści.
Co prawda w maju 2024 roku brazylijskie władze wskazały na zamiar zakupu izraelskich dział ATMOS-2000, ale podpisanie umowy zostało wstrzymane z uwagi na gwałtowne pogorszenie się stosunków dyplomatycznych z Tel Awiwem. Transakcja obejmująca dostawę przez Elbit Systems 36 systemów artyleryjskich zawisła więc w próżni i w świetle ostatnich wydarzeń wydaje się obecnie wątpliwe, aby w ogóle doszła do skutku.
Słowackie Siły Powietrzne aktualnie eksploatują w lotnictwie transportowym dwa taktyczne samoloty Leonardo C-27J Spartan, które uzupełnia flota siedmiu lekkich samolotów L-410 Turbolet. Obecnie nie spełniają one w wystarczającym stopniu potrzeb słowackich sił zbrojnych, głównie z uwagi na rosnące koszty utrzymania, niezbyt nowoczesne wyposażenie, zbyt małą pojemność i zasięg lotu.