Agencja zmówień obronnych Szwecji ogłosiła dzisiaj, że lotnictwo tego kraju zdecydowało się na pozyskanie trzech kolejnych samolotów szkolno-treningowych typu Grob G 120TP.
Pierwotna umowa na siedem egzemplarzy została podpisana z producentem, firmą Grob Aircraft, w maju 2021 roku. W grudniu 2022 roku zdecydowano się na wykorzystanie opcji na kolejne trzy samoloty, co dało łącznie 10 maszyn. Na podstawie nowego aneksu ich liczba szybko podniesie się do 13, bowiem dostawy maja być zrealizowane na przełomie lat 2024-2025.
Grob G 120TP został oblatany w 2010 roku. Samolot został zaprojektowany zarówno do użytku cywilnego, jak i wojskowego. Maszyna zbudowana jest w układzie klasycznego dolnopłata z chowanym podwoziem. Napęd stanowi turbośmigłowy silnik Rolls Royce M250-B17F o mocy 335 kW/456 KM. W dwumiejscowej kabinie siedzenia pilotów znajdują się obok siebie. Awionika samolotu jest całkowicie cyfrowa – wszystkie dane pilotażowo-nawigacyjne są prezentowane na czterech dużych wyświetlaczach i jednym mniejszym. Aby spełnić wymagania szwedzkiego lotnictwa samoloty musiały zostać dodatkowo wyposażone w system przeciwoblodzeniowy.
Wcześniej znaczną część procesu szkolenia przyszły szwedzki pilot bojowy spędzał za sterami krajowych samolotów odrzutowych SK60 (Saab 105). Ta ponad 60-letnia konstrukcja nie zapewniała jednak uzyskania odpowiedniego poziomu przygotowania personelu, który potem miał przesiadać się do kabin nowoczesnych samolotów wielozadaniowych. W bieżącym roku SK60 zakończyły służbę bez doczekania się zakupu bezpośredniego następcy.
Obecnie w Szwecji z użyciem G 120TP będą realizowane tylko początkowe etapy edukacji pilota myśliwskiego, tj. podstawowe szkolenie lotnicze (Faza 1) i wprowadzenie podstaw w zakresie szkolenia taktycznego (Faza 2). Końcową część swojego szkolenia lotniczego piloci ze Szwecji będą odbywać we Włoszech. 4 grudnia 2023 roku władze w Sztokholmie podpisały 10-letnią umowę z włoskim lotnictwem wojskowym dotyczącą szkolenia szwedzkich pilotów myśliwców na dwumiejscowych samolotach odrzutowych M-346 Master w międzynarodowej szkole lotniczej IFTS (International Flight Training School). Dopiero po tym kursie pilot będzie mógł zająć miejsce w kokpicie bojowego Gripena.