• Sobota, 22 czerwca 2024
X

Trzeci C-130H dla Sił Powietrznych RP już w Polsce

Dzisiaj wieczorem do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu przyleciał trzeci samolot C-130H Hercules przeznaczony dla Sił Powietrznych RP.

Na mocy umowy z kwietnia 2021 roku Polska pozyskała z nadwyżek sprzętowych USAF pięć używanych samolotów transportowych C-130H Hercules. Choć same samoloty są przekazywane nieodpłatnie (wartość podarunku Amerykanie oszacowali na 60 mln USD), to konieczne było pokrycie przez stronę polską innych wydatków związanych z ich transferem do kraju w wysokości 14,3 mln USD. Kwota ta obejmuje koszty przeglądów i usprawnienia maszyn po okresie składowania oraz inne usługi wsparcia, w celu umożliwienia przelotu Herculesów o własnych siłach z USA do Polski. Warto wskazać, że wspomniana suma za pięć samolotów jest wielokrotnie niższa niż koszt zakupu fabrycznie nowych maszyn C-130J Super Hercules, którego pojedynczy egzemplarz obecnie wyceniany jest w okolicach 75 mln USD (cena dla USAF w ramach umów wieloletnich).

Pięć pozyskanych C-130H zacznie służbę obok pięciu obecnie wykorzystywanych C-130E, zwiększając liczebność aktywnej floty Herculesów w naszym kraju do 10.

Pierwszy C-130H wylądował w naszym kraju w lipcu, a drugi w październiku 2022 roku. Były to maszyny odzyskane z pustynnego składowiska w bazie Davis-Monthan w Arizonie. Oba Herculesy zostały wyprodukowane w 1986 roku i do 2017 służyły w składzie 908. Transport Wing. Samoloty przechodzą obecnie prace związane z przeglądem strukturalnym płatowca (Program Depot Maintenance) i doposażeniem w nowocześniejsze systemy łączności w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy. Prace przy pierwszym z nich są już bliskie ukończenia i Hercules powinien być gotowy do służby na koniec bieżącego roku lub na początku przyszłego.

Samolot transportowy C-130H Hercules, który wylądował w Powidzu 12 grudnia 2023 r.

W przypadku trzech pozostałych C-130H, to w listopadzie 2022 roku nastąpiła zmiana planów i sytuacja przybrała znacznie korzystniejszy dla Polski obrót. Zamiast odzyskiwania zakonserwowanych płatowców ze składowiska, zostaną one dostarczone w ramach procedury zwanej Ramp to Ramp, czyli są to od początku całkowicie sprawne samoloty, pochodzące z aktywnej floty USAF. Wkrótce nowo przybyła maszyna, po przemalowaniu w polskie barwy, trafi do służby.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X