11 lutego generał dywizji Kari Renko, dyrektor Departamentu Logistyki Fińskich Sił Zbrojnych, podpisał dokumenty dotyczące zakupu amerykańskich myśliwców piątej generacji F-35A Lightning II w wersji Block 4. Zamówienie obejmuje rozłożoną na lata 2025–2030 dostawę 64 wielozadaniowych samolotów bojowych F-35A. Pierwsze samoloty przylecą do kraju w 2026 roku. W kontrakcie ujęto też zapasowe silniki i sprzęt do obsługi naziemnej, części zamienne, sprzęt szkoleniowy oraz usługi wsparcia logistycznego. Umowa w zakresie dostaw uzbrojenia zostanie zawarta w późniejszym terminie.
Tego samego dnia minister obrony Antti Kaikkonen podpisał z firmami Lockheed Martin i Pratt & Whitney pakiet umów offsetowych, których wartość ustalono na poziomie 30% kwoty umowy głównej. Finlandia będzie zaangażowana w proces produkcji nowych samolotów, co przyczyni się do utworzenia w kraju około 4500 miejsc pracy. W Finlandii będzie między innymi prowadzona produkcją przednich części kadłubów F-35 (minimum 400 szt.) oraz montaż końcowy silników Pratt & Whitney F135. Taka skala zaangażowana fińskiego przemysłu daleko przekracza krajowe zapotrzebowanie. Będą więc to elementy wytwarzane przede wszystkim na potrzeby innych odbiorców F-35. Tym samym fińskie firmy zostaną włączone do globalnego łańcucha dostaw, zapewniając pracę na wiele następnych lat.
Finlandia wybierała pomiędzy F-35A, FA-18E/F/G, JAS-39E , Rafale i Typhoonem. Po przeprowadzeniu testów każdej z tych konstrukcji i analizie przedłożonej dokumentacji F-35A został uznany za najlepszy samolot w całej stawce pod względem wszystkich głównych kryteriów technicznych: właściwości myśliwskich, rozpoznawczych i przeżywalności na polu walki. Uznano również, że F-35A ma największy potencjał rozwojowy. Przyszła flota fińskich myśliwców tego typu będzie zatem służyć do początku lat 60.