• Środa, 23 października 2024
X

Umowa na pierwsze seryjne myśliwce KF-21

Jak poinformowała 25 czerwca południowokoreańska firma Korea Aerospace Industries (KAI) reprezentująca rząd w Seulu agencja zamówień obronnych DAPA podpisała umowę o wartości 1,96 bln wonów (1,41 mld dolarów) na rozpoczęcie produkcji seryjnej myśliwca KF-21 Boramae.

Na podstawie zawartego kontraktu KAI zbuduje w ramach wstępnej partii produkcyjnej  20 samolotów KF-21, a także zapewni Siłom Powietrznym Republiki Korei wsparcie logistyczne, techniczne i szkoleniowe. Pierwsze myśliwce mają być przekazane do służby przed końcem 2026 roku.

Prototyp dwumiejscowej wersji KF-21.

Program samolotu, który początkowo nosił nazwę KF-X, ruszył na początku nowego tysiąclecia. Jego celem było opracowanie własnego myśliwca nowej generacji o lepszych charakterystykach niż F-16. Po etapie studiów koncepcyjnych i rozwoju niezbędnych technologii w 2015 roku rozpoczęły się prace projektowe. Pierwszy prototyp KF-21 odbył swój dziewiczy lot 19 lipca 2022 r. Do tej pory zbudowano sześć latających prototypów, które przechodzą intensywny cykl testów. Podczas nich zmierzono podstawowe parametry lotne maszyny, takie jak prędkość maksymalna, zasięg, długość startu i lądowania itp. Przystąpiono też do badań z użyciem uzbrojenia i wyposażenia bojowego, a także pomyślnie ukończono test tankowania w powietrzu. Dotychczasowe próby idą bardzo dobrze, sprawnie osiągając wszystkie założone we wstępnym harmonogramie cele.

KF-21 podczas prób uzbrojenia z pociskiem MBDA Meteor.

Na podstawie zaakceptowanych w styczniu br. wyników badań można było zlecić rozpoczęcie produkcji maszyn seryjnych. KAI stwierdziło, że prace nad rozwojem KF-21 Block 1 są obecnie ukończone w 80 procentach, a ich zakończenie zaplanowano na 2026 r. Pierwotnie zakładano, że wstępna partia samolotów wersji Block 1 będzie obejmowała 40 egzemplarzy, jednak obecnie zapadła decyzja, żeby ją podzielić na dwie serie po 20 maszyn. Chociaż KF-21 Block 1 będą reprezentować najmniej zaawansowany standard samolotu, to ich dostawa pozwoli zapoznać się personelowi liniowemu z charakterystyką eksploatacji tego typu maszyn. Boramae ma w przyszłości stać się najliczniejszym samolotem bojowym w południowokoreańskim lotnictwie wojskowym. Władze w Seulu planują zakup co najmniej 120 egzemplarzy KF-21 oraz produkcję na potrzeby ewentualnych nabywców zagranicznych.

Pierwszy prototyp KF-21 który oblatano w 2022 r. Rozwój samolotu od chwili oblotu do decyzji o rozpoczęciu produkcji postępuje niezwykle szybko, jak na tego typu programy lotnicze.

W rozwój KF-21 zaangażowanych jest ponad 600 koreańskich firm, a docelowy wskaźnik wykorzystania krajowych komponentów na osiągnąć 65%. Jednym z kluczowych elementów wyposażenia, która ma zagraniczne pochodzenie pozostają silniki General Electric F414-400K. Ich licencyjnej produkcji w kraju podjęła się firma Hanwha Aerospace, która ogłosiła podpisanie umowy z agencją zamówień obronnych DAPA na dostawę od bieżącego do końca 2027 roku 40 silników, które będą przeznaczone do napędu seryjnych egzemplarzy KF-21.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X