

27 lutego na terenie 56. Bazy Lotniczej w Latkowie koło Inowrocławia doszło do podpisania pakietu 3 umów rozpoczynających procedurę leasingu śmigłowców uderzeniowych AH-64D Apache. Łączna wartość tych umów to około 300 mln USD netto, przy obecnym kursie dolara jest to około 1 200 mln PLN netto. Dzięki tym umowom eksploatacja Apaczy w Wojsku Polskim ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.
W ramach zawartych umów rząd Stanów Zjednoczonych przekaże stronie polskiej 8 śmigłowców modelu Delta. Zawarte umowy, poza samymi wiropłatami, mają zabezpieczyć eksploatację platform oraz szkolenie personelu Sił Zbrojnych RP w okresie ich użytkowania do czasu dostaw zakupionych w ubiegłym roku AH-64E. Przebazowanie do Polski wszystkich 8 Apaczy ma odbyć się do między czerwcem a wrześniem. Zarówno AH-64D jak i pierwsze AH-64E mają trafić do 56. Bazy Lotniczej wchodzącej w skład 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych.

Na wydarzeniu obecni byli (od lewej): Sekretarz Stanu w MON Paweł Bejda, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz, Chargé d’affaires ambasady USA Daniel Lawton, szef AU gen. bryg. Artur Kuptel, dowódca 1BLWL gen. bryg. pil. Piotr Saniuk, dowódca 56BL płk pil. Mateusz Szymański oraz dyrektorka ds rozwoju biznesowego w Boeing Klaudia Bartkowiak. Fot. MON
Pozyskanie pomostowych AH-64D pozwoli Lotnictwu Wojsk Lądowych skrócić czas niezbędny do wyszkolenia personelu latającego i naziemnego o dwa lata, pozwalając na szybsze uzyskanie wstępnej gotowości bojowej na docelowych AH-64E. Zgodnie z informacjami od przedstawicieli MON, w 2028 roku przewiduje się dostarczenie do Polski pierwszych 15 Apaczy modelu Echo. Warto wskazać, że proces szkolenia pilotów i żołnierzy Służby Inżynieryjno-Lotniczej (SIL) zapoczątkowano jeszcze w drugiej połowie 2023 roku. Na mocy umowy zawartej przez Inspektorat Sił Powietrznych wysyłano personel służący w 49. Bazie Lotniczej i 56. Bazie Lotniczej do Stanów Zjednoczonych. Ci żołnierze, którzy będą w Polsce szkolić się na AH-64D, będą filarem kadry instruktorskiej, która będzie uczyć kolejne grupy polskich żołnierzy latania i obsługiwania Apaczy.
Na stan obecny nie ma informacji, jak będzie prezentować się konfiguracja polskich AH-64D. Biorąc pod uwagę obecnie eksploatowane w US Army AH-64D, powinny być to śmigłowce w konfiguracji Version 14. Nie przekazano jednak informacji o potencjalnym pozyskaniu chociażby liczby stacji radiolokacyjnych AN/APG-78 Fire Control Radar czy systemów do współpracy z bezzałogowymi statkami powietrznymi Manned-Unmanned Teaming-2.