• Sobota, 28 czerwca 2025
X

Propozycja Hanwha Ocean w programie „Orka”

Hanwha Ocean zaprezentowała 27 czerwca podczas briefingu prasowego w centrum Warszawy, propozycję kompleksowego, niezależnego od unijnych funduszy źródła finansowania programu Orka, dostosowanego do potrzeb Polski.

Spółka poinformowała dzisiaj, że w wyniku międzynarodowego przetargu uzyskała ofertę komercyjnego finansowania bankowego. Szczegóły propozycji zostały przekazane stronie polskiej w formie listu intencyjnego (LOI). Równolegle rozważane są także długoterminowe instrumenty finansowe wspierane przez rząd Korei Południowej.

– Naszym celem jest zapewnienie Polsce optymalnego modelu finansowania, który zagwarantuje sprawną realizację programu Orka – powiedział podczas briefingu prasowego Steve Jeong, Wiceprezes i Szef Grupy odpowiadającej w Hanwha Ocean za okręty wojenne. – To propozycja, która daje elastyczność i przewidywalność, a przede wszystkim zapewnia Polsce pełną kontrolę nad rozwojem własnych zdolności morskich.

Spotkanie z dziennikarzami.

Koreańska marynarka wojenna eksploatuje obecnie 21 okrętów podwodnych – co daje podobną łączną liczbę jak w przypadku krajów Europy Północnej. Warto podkreślić, że przez ponad trzy dekady koreańskie okręty podwodne nie odnotowały ani jednego poważnego incydentu, co najlepiej świadczy o niezawodności tamtejszej technologii stoczniowej i wysokim poziomie kompetencji w zakresie MRO.

W spotkaniu z dziennikarzami uczestniczył także Prezes Hanwha Aerospace Europe – Jacek Cyrek, który potwierdził silne i stabilne zaangażowanie firmy w Polsce, podkreślając, że Hanwha nie jest nowym graczem na rynku, a współpraca z Polską rozwija się od ponad dekady, opierając się na trwałych, budowanych wspólnie z polskim przemysłem fundamentach, wzajemnym zaufaniu oraz sprawdzonej niezawodności dostaw i wsparcia ze strony Korei.

Spotkanie z dziennikarzami.

Partnerstwo przemysłowe: odbudowa polskiego przemysłu stoczniowego

Hanwha Ocean deklaruje pełne zaangażowanie we współpracę z polskimi stoczniami – zarówno przy obsłudze jednostek polskiej Marynarki Wojennej, jak i okrętów sojuszniczych, w tym NATO i USA. W zakres tej współpracy wpisują się:

• Serwis i wsparcie eksploatacyjne okrętów podwodnych;

• Obsługa jednostek nawodnych;

•  Budowa nowych okrętów nawodnych.

– To współpraca o strategicznym znaczeniu. Otwiera przed Polską nowe perspektywy przemysłowe, tworzy miejsca pracy i wzmacnia krajowy potencjał technologiczny – podkreślił Jeong, były wiceadmirał południowokoreańskiej marynarki.
W ramach zaangażowania długofalowego Hanwha Ocean planuje uruchomienie funduszu inwestycyjnego o wartości 100 mln dolarów, który ma wspierać rozwój wysoko przetworzonych technologii w sektorze morskim i obronnym w Polsce.
Dodatkowo w regionie Pomorza powstanie nowoczesne centrum szkoleniowe oferujące kursy modułowe, warsztaty z użyciem VR/AR (wirtualna/poszerzona rzeczywistość) oraz mentoring prowadzony przez ekspertów – z myślą o kształceniu inżynierów nowego pokolenia.

Okręt podwodny typu KSS-III

Transfer technologii MRO: budowa lokalnych kompetencji utrzymania zdolności
Jednym z kluczowych elementów oferty jest transfer kompetencji MRO (przeglądy, naprawa i serwisowanie) dla okrętów podwodnych – realizowany w sposób etapowy i dostosowany do potrzeb Polski. Wspólnie z PGZ/Nauta opracowywany jest plan obejmujący szkolenia, rozwój infrastruktury i zarządzanie częściami eksploatacyjnymi – z pełnym zakorzenieniem w krajowym ekosystemie morskim.
Hanwha Ocean planuje utworzenie zintegrowanego centrum szkoleniowo-logistycznego oraz transfer technologii dla ponad 3000 pozycji katalogowych w zakresie MRO – co umożliwi samodzielną obsługę przyszłej floty przez polskie stocznie.

Wspólny rozwój nowych jednostek – wykraczając poza program Orka
W ramach długofalowej współpracy Hanwha proponuje wspólne projektowanie i budowę nowych jednostek pływających, takich jak:
• Okręt patrolowy dalekiego zasięgu (OPV);
• Szybki kuter rakietowy;
• Bezzałogowa jednostka do walki minowej (USV);
• Bezzałogowy pojazd podwodny (UUV).Projekt zakłada możliwość wspólnego rozwoju marki, produkcji i promocji tych platform na rynkach międzynarodowych – z wykorzystaniem polskich zdolności przemysłowych i koreańskich technologii.

Sprawdzona konstrukcja: zaprojektowana do realnych zagrożeń
KSS-III to najbardziej zaawansowany okręt podwodny z napędem konwencjonalnym w służbie, zaprojektowany z myślą o wymagającym środowisku operacyjnym Azji Wschodniej.
Dzięki sprawdzonym rozwiązaniom i realnym doświadczeniom bojowym jednostka ta oferuje skalowalną, gotową do wdrożenia platformę – idealnie odpowiadającą na potrzeby bezpieczeństwa morskiego Polski.
KSS-III jest wyposażony w baterie litowo-jonowe nowej generacji oraz system napędu niezależnego od powietrza (AIP), co zapewnia dłuższe zanurzenie i cichą pracę.

Szybka dostawa i rozwiązanie pomostowe
Hanwha Ocean deklaruje możliwość dostarczenia pierwszego okrętu w ciągu sześciu lat od podpisania kontraktu, a całej trójki – w ciągu ośmiu lat. Aby zapewnić ciągłość zdolności Marynarki Wojennej, firma jest gotowa zaproponować rozwiązanie pomostowe – w tym użytkowanie jednostek przejściowych i szkolenie załóg we współpracy z koreańską marynarką wojenną.

 

Okręt podwodny Shin Chae-ho typu KSS-III Batch-I

Interoperacyjność: łącząc NATO z Indo-Pacyfikiem

Zakup KSS-III przez Polskę zwiększy interoperacyjność w ramach NATO i pogłębi współpracę bezpieczeństwa między Europą a regionem Indo-Pacyfiku. Wspólna platforma z marynarką Korei Południowej otworzy dostęp do wspólnych szkoleń, wspólnego zarządzania eksploatacją i aktualizacji doktryn.

– To nie tylko wzmocnienie siły. To jakościowy skok, który czyni z Polski istotny filar morskiego potencjału NATO – podsumował Jeong. – Jednocześnie umożliwi zróżnicowanie zdolności sojuszu w zakresie działań podwodnych.

 

Hanwha Ocean oraz przedstawiciele koreańskiego rządu wzięli udział w X Forum Bezpieczeństwa Morskiego

Wsparcie rządu Korei Południowej
Dzień wcześniej, 26 czerwca, Hanwha Ocean oraz przedstawiciele koreańskiego rządu wzięli udział w zorganizowanym w Warszawie X Forum Bezpieczeństwa Morskiego, prezentując najważniejsze atuty okrętu podwodnego KSS-III.
Dyrektor Generalny Programu Okrętów Podwodnych w Koreańskiej Agencji Uzbrojenia (DAPA), Sang-woo Lee, podkreślił znaczenie współpracy obronnej Polski i Korei, zaangażowanie rządu w przekazanie know-how i wsparcie operacyjne oraz najwyższy technologiczny poziom intensywnie użytkowanych przez Marynarkę Wojenną Korei Południowej, oferowanych Polsce rozwiązań.

[Informacja prasowa Hanwha Ocean]

Reklama
Reklama

Archiwum

Najpopularniejsze

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X