Dziś w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbyła się uroczystość wodowania i nadania nazwy przyszłemu okrętowi Marynarki Wojennej RP. Nowy niszczyciel min ORP Jaskółka jest czwartym okrętem serii Kormoran II.
Dzisiejsza uroczystość chrztu i wodowania jest rezultatem podpisanej 26 czerwca 2022 rok umowy na budowę trzech seryjnych niszczycieli min projektu 258, które są wzorowane na prototypowym okręcie ORP Kormoran. Wcześniej dwie zbudowane i dostarczone seryjne jednostki noszą nazwy ORP Albatros i ORP Mewa. Przekazanie ukończonego ORP Jaskółka do służby ma nastąpić w 2026 roku. Jednostka trafi w skład 12. Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, stacjonującego w Porcie Wojennym w Świnoujściu.
Podstawowym przeznaczeniem jednostek tego typu jest poszukiwanie, klasyfikacja, identyfikacja i zwalczanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.
Chrzest i wodowanie przyszłego ORP Jaskółka ⚓🇵🇱
„Płyń po morzach i oceanach świata, sław imię polskiego stoczniowca i polskiego marynarza. Nadaję ci imię Jaskółka” – Matka chrzestna jednostki Pani Małgorzata Zdonek, żona byłego dowódcy #8FOW kontradmirała Krzysztofa Zdonka. pic.twitter.com/n1YKSr5xfs
— Marynarka Wojenna RP/ Polish Navy (@MarWojRP) June 26, 2024
Jednostki serii Kormoran II mają długość 58,5 metra i szerokość 10,3 metra. Ich wyporność wynosi 830 ton. Kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej zapewniającej zmniejszenie wykrywalności pól fizycznych okrętu. Napęd stanowią 2 silniki wysokoprężne MTU o mocy 970 kW każdy, dzięki którym okręty rozwijają prędkość 15 węzłów. Głównym uzbrojenie jednostek seryjnych jest automatyczny system artyleryjski OSU-35K z 35-milimetrową armatą AM-35K. Uzupełnieniem są trzy stanowiska ręcznie kierowanych karabinów maszynowych kal. 12,7 mm. Obronę przeciwlotniczą stanowią przenośne zestawy rakietowe Grom/Piorun.
Okręty seryjne różnią się nieco od prototypowego okrętu ORP Kormoran. W przypadku systemów przeciwminowych otrzymały one bowiem dodatkowo sonar holowany KATFISH firmy Kraken, autonomiczny, bezzałogowy pojazd podwodny Gavia oraz sterowany przewodowo pojazd podwodny Double Eagle SAROV firmy SAAB, który zastąpił wcześniej wykorzystywany pojazd podwodny Morświn produkcji Politechniki Gdańskiej. Zachowano inne wyposażenie specjalistyczne, jak sonar podkilowy SHL-101/TM, autonomiczny pojazd podwodny Hugin firmy Kongsberg oraz opracowane w Polsce samobieżne ładunki wybuchowe Głuptak.
Do innych ważniejszych zmian można zaliczyć wymianę głowicy optoelektronicznej z INDRA na FLIR 280, zmianę zintegrowanego mostka nawigacyjnego na ECPINS firmy OSI, a także instalację mocniejszego steru strumieniowego, co wpłynęło bezpośrednio na poprawę zdolności manewrowych jednostki. Zastosowane zmiany wynikały z doświadczeń i wniosków powstałych w trakcie badań eksploatacyjno-wojskowych prowadzonych na ORP Kormoran, które posłużyły Marynarce Wojennej do wprowadzenia licznych modyfikacji sprzętu i systemów na kolejnych jednostkach seryjnych.
Aktualnie trwa budowa piątego okrętu typu Kormoran II, który będzie nosił nazwę ORP Rybitwa. W styczniu 2024 r. miała miejsce uroczystość cięcia pierwszych blach dla tej jednostki.