W ciągu ostatnich dwóch lat nie podjęto ostatecznej decyzji dotyczącej sposobu i trybu nabycia nowych okrętów podwodnych. Jednocześnie zakończono remont ORP Orzeł.
Postępowanie w sprawie pozyskania trzech jednostek rozpoczęto jeszcze w czerwcu 2013 roku, kiedy IU zainicjował fazę analityczno-koncepcyjną dla projektu zakupu okrętów podwodnych nowego typu kryptonim Orka, na bazie wcześniej opracowanych WO. W ramach fazy analityczno-koncepcyjnej w latach 2013–2015 przeprowadzono dialogi techniczne z oferentami oraz ocenę występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa. Zmieniono również WO, wskazując, że wraz z jednostkami powinny być pozyskane odpalane spod wody pociski manewrujące dalekiego zasięgu przeznaczone do zwalczania celów lądowych w głębi operacyjnej. Wskazano przy tym, że pociski miały być zakupione w ramach odrębnego postępowania. W latach 2016–2017 prowadzone były dalsze analizy, a także wstępne negocjacje z potencjalnymi dostawcami okrętów: koncernem Naval Group (okręt typu Scorpène), Thyssen Krupp Marine Systems (okręt typu 212CD) oraz Saab Kockums (okręt typu A26). W październiku 2017 roku zakończono ocenę występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, a w grudniu tego roku MON poinformowało, że zakup jednostek nastąpi po wyborze partnera zagranicznego z którym będą prowadzone negocjacje w trybie międzyrządowym. W kolejnych latach trwały „prace związane z wypracowaniem rekomendowanego trybu pozyskania jednostek”. Według dostępnych informacji trwająca cały czas faza analityczno- koncepcyjna dla projektu zakupu okrętów podwodnych kryptonim Orka nie została do połowy 2022 roku zakończona. Należy jednak zauważyć, że według obecnych planów pozyskanie pierwszej Orki jest planowane dopiero pod koniec obecnej dekady – program operacyjny wskazuje, że dwa nowe okręty podwodne powinny zasilić polską flotę w latach 2030–2034.
W 2020 roku zakończono remont jedynego obecnie polskiego okrętu podwodnego, ORP Orzeł, w tym naprawę systemów ogólnookrętowych (wentylatory okrętowe, peryskopy, system hydrauliki ogólnookrętowej, zespoły pompowe urządzeń pomocniczych) oraz systemu walki (kompleks hydroakustyczny). W 2021 roku prowadzone były postępowania na realizację kolejnych prac remontowych. Pierwsze dotyczyło konserwacji i naprawy kadłuba, naprawy zbiorników wysokiego ciśnienia, balastowych, paliwowych, naprawy hydrauliki sterowej i ogólnookrętowej oraz systemu wydechu spalin. Prace realizowała PGZ Stocznia Wojenna na podstawie umowy z października 2021 roku i miały zakończyć się w II kwartale br. Dodatkowe zakontraktowane prace dotyczyły m.in. naprawy wyrzutni torpedowych, zewnętrznego urządzenia załadowczego i bloku sterującego automatyką systemu uzbrojenia. Wieloetapowy remont jednostki ma zmierzać do otworzenia pełnych zdolności ORP Orzeł. Dzięki tym bieżącym pracom jednostka pozostać ma w służbie do 2031 roku jako platforma w głównej mierze szkolna, do czasu wprowadzenia do służby pierwszego z nowych okrętów podwodnym typu Orka.