• Niedziela, 16 lutego 2025
X

Zamówienia i produkcja myśliwców Rafale w 2024 roku

Na początku stycznia br. francuski koncern lotniczy Dassalut Aviation opublikował swój wstępny raport na temat danych produkcyjnych za 2024 rok. W porównaniu do poprzednich rocznych raportów, najnowsza publikacja jest raczej krótka i pozbawiona szczegółów. Niemniej same liczby są interesujące i wskazują na niegasnące zainteresowanie francuskimi myśliwcami i systematycznie rosnące wskaźniki produkcji.

Prezentowane informacje odnoszą się do stanu na dzień 31 grudnia ubiegłego roku, z zastrzeżeniem, że pełne wyniki wraz z danymi dotyczącymi finansów zostaną opublikowane w marcu br. W raporcie najpierw wymieniono liczbę dostarczonych samolotów. W ubiegłym roku nabywcy samolotów wojskowych otrzymali 21 egzemplarzy Rafale, z czego 14 trafiło do francuskich Sił Powietrznych i Kosmicznych, a siedem do odbiorców zagranicznych.

W latach 2019-2022 pierwszeństwo w produkcji nowych Rafale dano nabywcom eksportowym, co spowolniło we Francji tempo zastępowania starszych myśliwców rodziny Mirage 2000 nowszymi konstrukcjami.

Wszystkie 14 francuskich Rafale ukończono w standardzie F4.1, chociaż pierwotnie planowano odebrać je w standardzie F3R. Co ciekawe nadal odbierane są ostatnie samoloty z zamówienia złożonego w 2009 roku. W latach 2019-2022 krajowe lotnictwo otrzymało tylko jeden myśliwiec ponieważ absolutne pierwszeństwo w produkcji i odbiorze nowych maszyn dano nabywcom eksportowym. W tym czasie zasoby Sił Powietrznych i Kosmicznych nie tylko się nie powiększały, ale wręcz redukowały, ponieważ z przyczyn politycznych rząd w Paryżu w 2021 roku postanowił sprzedać 12 używanych Rafale do Grecji (przekazano w całości) oraz kolejnych 12 takich maszyn do Chorwacji (połowę już dostarczono, reszta tych używek oczekiwana jest w bieżącym roku). Transfery używanych samolotów z lotnictwa wojskowego Francji do innych krajów nie są jednak wliczane do transakcji zagranicznych zawieranych przez firmę Dassault, ponieważ są to porozumienia międzyrządowe.

W 2024 roku Dassault otrzymał zamówienia na produkcję 30 myśliwców – wszystkie dla odbiorców zagranicznych.

Chociaż w raporcie firmy Dassault nie podano, które kraje otrzymały w ubiegłym roku siedem fabrycznie nowych samolotów eksportowych, to ze zdjęć publikowanych w mediach społecznościowych i serwisach informacyjnych wynika, że sześć otrzymała Grecja (fizyczny transfer ostatniej maszyny do kraju nastąpił dopiero 9 stycznia br.), a jeden trafił do Egiptu.

Porównując zeszłoroczne dostawy (21 egz.) z rokiem poprzedzającym nastąpił duży postęp, bo w tym wcześniejszym okresie dostarczono zaledwie 13 samolotów (11 francuskich i tylko dwa na eksport). Podskoczyła również ogólna produkcja, ponieważ w 2023 roku zbudowano tylko 14 Rafale (13 dostarczono, a jeden przeszedł na następny rok), ale przy obecnych 20 egzemplarzach stanowi to tylko sześć maszyn więcej. Do deklarowanego wielokrotnie celu 36 myśliwców rocznie wciąż jeszcze sporo brakuje. Co ciekawe w swoim sprawozdaniu półrocznym Dassault wskazywał, że do 31 czerwca 2024 roku dostarczono jedynie sześć Rafale, które w całości przekazano francuskiemu lotnictwu. Można więc wywnioskować, że w drugiej połowie roku ukończono aż 15 samolotów.

W 2024 roku nabywcy bojowych samolotów Dassaulta otrzymali 21 egzemplarzy Rafale, z czego 14 trafiło do francuskich Sił Powietrznych i Kosmicznych.

W ubiegłym roku Dassault otrzymał zamówienia na produkcję 30 myśliwców – wszystkie dla odbiorców zagranicznych. Jest to spadek zamówień równo o połowę, ponieważ w 2023 roku zlecenia opiewały na 60 maszyn, z czego 42 dla Francji i 18 na eksport. Wracając jednak do zamówień z 2024 roku to dotyczą one tylko dwóch kontraktów. W styczniu oficjalnie weszła w życie trzecia i ostatnia część umowy z Indonezją, która obejmuje 18 samolotów. Kolejne zobowiązanie zawarte przez Dassaulta to sierpniowe zamówienie na 12 myśliwców dla Serbii.

Egipt zamówił Rafale w dwóch transzach liczących po 24 i 30 egzemplarzy. W 2024 roku przekazano pierwszy samolot w tej drugiej umowy.

Ogółem Dassault ma jeszcze do dostarczenia 220 samolotów Rafale, w tym 56 dla sił zbrojnych Francji i 164 samoloty dla klientów zagranicznych. Warto przypomnieć, że na koniec 2023 roku było to 211 samolotów, w tym 70 krajowych i 141 na eksport. Jeśli chodzi o bieżącą liczbę 164 samolotów eksportowych wśród nich, oprócz 12 samolotów dla Serbii, jest także 30 samolotów dla Egiptu, 42 dla Indonezji i 80 dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Aktualnie jedynym produkowanym seryjnie wariantem jest Rafale F4.1. Do tego standardu konwertowano także starsze zamówienia francuskiego lotnictwa, z których część złożono jeszcze w 2009 roku.

2025 rok będzie z pewnością upływał pod znakiem dostaw samolotów francuskich i egipskich. O ile harmonogram dostaw do Egiptu pozostaje tajemnicą, wiadomo że w bieżącym roku francuskiemu lotnictwu ma przypaść 13 egzemplarzy nowych maszyn. Można realistycznie zakładać, że w tym czasie nie nastąpi jeszcze gwałtowny wzrost produkcji i Egipt otrzyma podobną lub nieznacznie większą liczbę samolotów. Indonezja i Zjednoczone Emiraty Arabskie powinny natomiast zacząć otrzymywać swoje pierwsze Rafale w 2026 roku, a Serbia dopiero dwa lata potem. Generalnie obecny portfel zamówień pozwala na podtrzymanie produkcji Rafale do 2032 roku.

W 2025 roku spodziewane jest zawarcie nowej umowy z Indiami obejmującej dostawę 26 morskich samolotów pokładowych Rafale M.

Perspektywy na kolejne kontrakty w najbliższym czasie są całkiem obiecujące. W tym roku spodziewane jest zawarcie nowej umowy z Indiami obejmującej dostawę 26 morskich samolotów pokładowych Rafale M. Wybór tej platformy przez władze w New Delhi jest już oficjalnie potwierdzony, a negocjacje w sprawie warunków płatności dobiegają końca. O przedstawienie oferty na 54 samolotów poprosiła Arabia Saudyjska, a zakupem co najmniej 14 maszyn jest zainteresowany Irak. Firma Dassault wciąż liczy również na zwycięstwo w przetargach organizowanych przez Kolumbię i Peru. Ponadto nadal otwartą kwestią jest indyjski przetarg MRFA (Multi-Role Fighter Aircraft) na 110-114 samolotów bojowych, który ma oficjalnie ruszyć niebawem.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X