• Poniedziałek, 29 kwietnia 2024
X

Zielone światło dla budowy prototypów myśliwca AMCA

7 marca, obradująca pod przewodnictwem premiera Narendry Modiego indyjska Rządowa Komisja ds. Bezpieczeństwa, zatwierdziła środki na fazę realizacyjną w programie przyszłego samolotu bojowego Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA), co umożliwia rozpoczęcie budowy prototypów nowej maszyny.

Program myśliwca AMCA rozpoczął się w 2010 roku i był do tej pory prowadzony w ramach środków na badania wyasygnowanych przez Agencję Rozwoju Aeronautyki (ADA) i państwową firmę Hindustan Aeronautics Limited (HAL). Początkowa transza państwowych pieniędzy została przeznaczona na dokończenie prac projektowych oraz stworzenie zdolności do produkcji samolotu AMCA. Obejmuje to również zakup maszyn i materiałów oraz budowę pięciu zamówionych prototypów.

W ogólnych założeniach dwusilnikowy AMCA ma dorównywać najnowszym istniejącym maszynom tzw. piątej generacji. Przy projektowanej rozpiętości skrzydeł wynoszącej 11,13 m i długości kadłuba 17,6 m indyjska konstrukcja będzie się plasować bardzo blisko południowokoreańskiego prototypu KF-21. Kształt samolotu z wewnętrzną komorą uzbrojenia ma zapewnić AMCA cechy utrudnionej wykrywalności. W konstrukcji mają zostać wykorzystane między innymi materiały pochłaniające fale radarowe i anteny konforemne. Samolot będzie miał możliwość osiągania naddźwiękowych prędkości przelotowych bez użycia dopalacza. Maksymalna prędkość lotu powinna wynosić Mach=2,15. Wspomagający pilota zaawansowany system walki będzie obejmował fuzję danych z wielu rozproszonych czujników i pokładowego radaru z elektronicznym skanowaniem fazowym. Maszyna ma być w stanie zabrać maksymalnie 6500 kg uzbrojenia na 14 punktach podwieszeń, ale tylko 1500 kg w wewnętrznej komorze. Stałe uzbrojenie będzie stanowić działko kal. 23 mm. W miarę rozwoju i powstawania kolejnych wersji wdrażane będą nowe rozwiązania, zbliżające indyjski konstrukcję do samolotów szóstej generacji.

Model AMCA do badań w tunelu aerodynamicznym.

Zaproponowany przez ADA i HAL harmonogram jest niezwykle ambitny. Pierwsza prototypowa maszyna miałaby zostać ukończona na początku 2027 r. i rozpocząć próby w locie w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Wszystkie prototypy mają być zbudowane do 2029 roku, ale ostatnie dwa egzemplarze będą już w konfiguracji maksymalnie zbliżonej do wersji seryjnej. Zakłada się, że prototypy oraz samoloty pierwszej seryjnej wersji Mk I będą przejściowo napędzane amerykańskimi silnikami GE F414.

Indyjskie Siły Powietrze zobowiązały się do zakupu 40 egzemplarzy AMCA Mk I, które wejdą do próbnej eksploatacji w dwóch eskadrach lotnictwa taktycznego. Przyjęcie pierwszych seryjnych samolotów do służby liniowej planuje się w 20230 r. Osiągnięcie przez nie wstępnej gotowości operacyjnej przewidziano na początek 2032 r. Z ich użyciem zostaną przeprowadzone szeroko zakrojone testy, w trakcie których mają być opracowane instrukcje operacyjne oraz wytyczne w zakresie taktyki walki.

Prawdopodobnie podczas pierwszych lat eksploatacji zostaną również sformułowane wnioski odnośnie poprawy wybranych rozwiązań technicznych, które zostaną wdrożone w udoskonalonej wersji AMCA Mk II. Nowa wersja ma już otrzymać krajowe silniki, opracowane wspólnie z francuską firmą SAFRAN, dzięki czemu zawartość indyjskich komponentów w konstrukcji maszyny wzrośnie z 70 do ponad 90 proc. Oczekuje się, że produkcja wariantu Mk II rozpocznie się po 2035 r., a zamówienia w pierwszej fazie przekroczą 100 egz., w celu wyposażenia kolejnych pięciu eskadr liniowych.

Model samolotu AMCA eksponowany podczas salonu lotniczego Aero India 2021.

Dzięki zatwierdzeniu funduszy rządowych program AMCA zyskał znaczny impuls, który umożliwi opracowanie myśliwca nowej generacji, który jeśli wejdzie do masowej produkcji, może stać się w przyszłości podstawą indyjskich sił powietrznych, zastępując rosyjskie Su-30MKI. Ogółem indyjskie zapotrzebowanie na samoloty klasy AMCA szacowane jest na ponad 200 egz.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X