7 marca, obradująca pod przewodnictwem premiera Narendry Modiego indyjska Rządowa Komisja ds. Bezpieczeństwa, zatwierdziła środki na fazę realizacyjną w programie przyszłego samolotu bojowego Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA), co umożliwia rozpoczęcie budowy prototypów nowej maszyny.
Program myśliwca AMCA rozpoczął się w 2010 roku i był do tej pory prowadzony w ramach środków na badania wyasygnowanych przez Agencję Rozwoju Aeronautyki (ADA) i państwową firmę Hindustan Aeronautics Limited (HAL). Początkowa transza państwowych pieniędzy została przeznaczona na dokończenie prac projektowych oraz stworzenie zdolności do produkcji samolotu AMCA. Obejmuje to również zakup maszyn i materiałów oraz budowę pięciu zamówionych prototypów.
W ogólnych założeniach dwusilnikowy AMCA ma dorównywać najnowszym istniejącym maszynom tzw. piątej generacji. Przy projektowanej rozpiętości skrzydeł wynoszącej 11,13 m i długości kadłuba 17,6 m indyjska konstrukcja będzie się plasować bardzo blisko południowokoreańskiego prototypu KF-21. Kształt samolotu z wewnętrzną komorą uzbrojenia ma zapewnić AMCA cechy utrudnionej wykrywalności. W konstrukcji mają zostać wykorzystane między innymi materiały pochłaniające fale radarowe i anteny konforemne. Samolot będzie miał możliwość osiągania naddźwiękowych prędkości przelotowych bez użycia dopalacza. Maksymalna prędkość lotu powinna wynosić Mach=2,15. Wspomagający pilota zaawansowany system walki będzie obejmował fuzję danych z wielu rozproszonych czujników i pokładowego radaru z elektronicznym skanowaniem fazowym. Maszyna ma być w stanie zabrać maksymalnie 6500 kg uzbrojenia na 14 punktach podwieszeń, ale tylko 1500 kg w wewnętrznej komorze. Stałe uzbrojenie będzie stanowić działko kal. 23 mm. W miarę rozwoju i powstawania kolejnych wersji wdrażane będą nowe rozwiązania, zbliżające indyjski konstrukcję do samolotów szóstej generacji.
Zaproponowany przez ADA i HAL harmonogram jest niezwykle ambitny. Pierwsza prototypowa maszyna miałaby zostać ukończona na początku 2027 r. i rozpocząć próby w locie w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Wszystkie prototypy mają być zbudowane do 2029 roku, ale ostatnie dwa egzemplarze będą już w konfiguracji maksymalnie zbliżonej do wersji seryjnej. Zakłada się, że prototypy oraz samoloty pierwszej seryjnej wersji Mk I będą przejściowo napędzane amerykańskimi silnikami GE F414.
Indyjskie Siły Powietrze zobowiązały się do zakupu 40 egzemplarzy AMCA Mk I, które wejdą do próbnej eksploatacji w dwóch eskadrach lotnictwa taktycznego. Przyjęcie pierwszych seryjnych samolotów do służby liniowej planuje się w 20230 r. Osiągnięcie przez nie wstępnej gotowości operacyjnej przewidziano na początek 2032 r. Z ich użyciem zostaną przeprowadzone szeroko zakrojone testy, w trakcie których mają być opracowane instrukcje operacyjne oraz wytyczne w zakresie taktyki walki.
Prawdopodobnie podczas pierwszych lat eksploatacji zostaną również sformułowane wnioski odnośnie poprawy wybranych rozwiązań technicznych, które zostaną wdrożone w udoskonalonej wersji AMCA Mk II. Nowa wersja ma już otrzymać krajowe silniki, opracowane wspólnie z francuską firmą SAFRAN, dzięki czemu zawartość indyjskich komponentów w konstrukcji maszyny wzrośnie z 70 do ponad 90 proc. Oczekuje się, że produkcja wariantu Mk II rozpocznie się po 2035 r., a zamówienia w pierwszej fazie przekroczą 100 egz., w celu wyposażenia kolejnych pięciu eskadr liniowych.
Dzięki zatwierdzeniu funduszy rządowych program AMCA zyskał znaczny impuls, który umożliwi opracowanie myśliwca nowej generacji, który jeśli wejdzie do masowej produkcji, może stać się w przyszłości podstawą indyjskich sił powietrznych, zastępując rosyjskie Su-30MKI. Ogółem indyjskie zapotrzebowanie na samoloty klasy AMCA szacowane jest na ponad 200 egz.