• Niedziela, 28 kwietnia 2024
X

Cywilne kontrakty i nowości Paris Air Show 2023

W 54. Salonie Lotniczym w Paryżu wzięło udział około 2500 wystawców z 46 krajów, w tym 1130 z Francji. Na ekspozycji znalazło się blisko 150 statków powietrznych. Oprócz ponad 300 tys. gości indywidualnych imprezę zaszczyciło 222 oficjalnych delegacji wojskowych i cywilnych z 97 krajów.

Kontraktowe fajerwerki Airbusa

Tegoroczna edycja Salonu Lotniczego w Paryżu dla europejskiego Airbusa zaczęła się od wyjątkowo mocnego akcentu, jakim było ogłoszenie 19 czerwca zawarcia rekordowej umowy z indyjskimi niskokosztowymi liniami lotniczymi IndiGo. Indyjski przewoźnik zdecydował się bowiem na zamówienie łącznie 500 wąskokadłubowych samolotów pasażerskich rodziny A320neo. Tym samym łączna liczba samolotów Airbusa zamówionych przez IndiGo wzrosła do 1330, co uczyniło te linie odbiorcą największej liczby samolotów rodziny A320 na świecie! Dostawy nowo zamówionych maszyn mają rozpocząć się w 2030 roku, a zakończyć pięć lat później. Poza A320neo wśród pół tysiąca zamówionych maszyn znajdują się również A321neo oraz dysponujące wydłużonym zasięgiem A321XLR. Podział zamówienia między poszczególne warianty nie został jeszcze ostatecznie ustalony. Miesięczne tempo produkcji samolotów rodziny A320neo w okresie realizacji zamówienia IndiGo ma wynosić 75 egz., a dostawy dla innych odbiorców nie zostaną opóźnione.

Linie IndiGo są wieloletnim użytkownikiem samolotów produkowanych przez Airbusa. Pierwsze maszyny rodziny A320 zostały zamówione jeszcze w 2005 roku, kiedy to zakontraktowano 100 egz. Kolejnych 180 samolotów tej rodziny zakontraktowano w 2011 roku. Trzy lata później uzgodniono zamówienie pierwszych 250 egz. odmłodzonej rodziny A320neo. Kolejnych 300 egz. zamówiono w 2019 roku. Indyjski przewoźnik odebrał pierwsze egzemplarze A320neo w marcu 2016 roku. Obecnie jego barwy noszą już 162 egz. A320neo, 79 egz. A321neo, 21 egz. A320ceo oraz dwa A321 w wariancie cargo. Ostatnie samoloty pochodzące ze wspomnianych zamówień mają zostać dostarczone przed końcem bieżącej dekady.

Również 19 czerwca ogłoszono finalizację umowy na zakup trzech szerokokadłubowych samolotów pasażerskich A350-900 przez linie lotnicze Air Mauritius. Ich pozyskanie związane jest z planami rozwoju siatki połączeń do krajów Europy i Azji Południowo-Wschodniej. Air Mauritius użytkują obecnie cztery A350-900, dwa A330-900 i jednego A330-200, który jest leasingowany od Carlyle Aviation Partners. Ich flotę uzupełniają trzy turbośmigłowe ATR 72-500.

Tego samego dnia potwierdzone zostało zamówienie na 30 egz. A320neo złożone przez saudyjskiego przewoźnika flynas. Linie te są obecnie użytkownikiem 32 egz. A320neo, 13 egz. A320ceo oraz czterech szerokokadłubowych A330-300. Całkowita liczba zamówionych przez flynas samolotów rodziny A320neo, wraz z czerwcowym kontraktem, wzrosła do 120.

Zamówienie IndiGo nie było jedynym dużym kontraktem z przewoźnikiem z Indii zawartym przez Airbusa podczas Paris Air Show. Następnego dnia po ogłoszeniu rekordowego kontraktu doszło bowiem do oficjalnego porozumienia z Air India. Przewoźnik, należący obecnie do grupy Tata, zdecydował się na zakup łącznie 250 samolotów produkowanych przez Airbusa, w tym 40 wąskokadłubowych A320neo i 70 A321neo oraz 34 szerokokadłubowe A350-1000 i sześć A350-900. Tym samym przewoźnik doprowadził do finalizacji uzgodnienia zawartego w lutowym liście intencyjnym. Umowie towarzyszyły dodatkowe porozumienia dotyczące kwestii związanych ze wsparciem eksploatacji oraz systemami informatycznymi. Zamówione przez Air India samoloty rodziny A320neo mają być wykorzystywane przede wszystkim do obsługi połączeń lokalnych, ale i regionalnych. Co warte odnotowania, dostawy pierwszych maszyn mają zostać zrealizowane jeszcze przed końcem bieżącego roku. Mowa w tym przypadku o pierwszych egzemplarzach A350-900. Wraz z zawarciem umowy ostatecznie zrealizowano założenia planu modernizacji i rozbudowy floty przewoźnika, ogłoszonego jeszcze w lutym br. Wraz z zakupami nowych samolotów przewoźnik zamierza otworzyć (lub przywrócić) nowe połączenia z Indii do krajów Azji, Ameryki i Europy.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X