W 2024 roku Grupa WB planuje wyprodukowanie blisko sześciu tysięcy powietrznych bezzałogowców różnych wersji. To wielokrotne zwiększenie zdolności produkcyjnych spółek wynika oczywiście z zamówień, do których realizacji firma musiała się odpowiednio i ekspresowo przygotować. Zdolności te zwiększają przede wszystkim powołane w 2023 roku zakłady w Skarżysku-Kamiennej, a plan pomoże zrealizować nowo przejęty producent kompozytów w Czechowicach-Dziedzicach. Grupa WB rozwija także inne swoje produkty, podczas spotkania z mediami dnia 17 sierpnia br. upubliczniono na przykład informacje o okrętowej odmianie systemu łączności wewnętrznej Fonet czy stanie realizacji programu wieży bezzałogowej ZSSW-30.
Bezzałogowa gorączka
Chociaż wzrost zainteresowania, zleceń i tym samym produkcji dotyczy produktów z wielu obszarów znajdujących się w portfolio Grupy WB, ogromny przyrost związany jest z powietrznymi bezzałogowcami. Na przykładzie rozpoznawczego FlyEye podano, że w 2021 roku dostarczono zaledwie kilka jego zestawów – w każdym były cztery latające platformy. Bieżący plan produkcyjny dotyczyć ma już 80 zestawów, a na rok przyszły przewidziano ich aż 200 (800 platform latających)! Biorąc pod uwagę, że na potrzeby Sił Zbrojnych RP przez ponad dekadę pozyskać miano raptem blisko 30 zestawów FlyEye, plany te pokazują w jakiej skali zarządza się obecnie produkcją tylko tego bezzałogowca rozpoznawczego. To samo tyczy się także amunicji krążącej Warmate. W ubiegłym roku informowano o pierwszym tysiącu platform należących do niej. W 2023 roku plany produkcyjne tylko na ten rok zakładają wytworzenie już dwóch tysięcy Warmate, a w roku przyszłym kolejnych czterech tysięcy. Łącznie w 2024 roku Grupa WB zamierza wyprodukować wspomniane prawie sześć tysięcy powietrznych bezzałogowców różnych typów. Produkcja jednak to jedno, trwa bowiem również proces szkolenia operatorów systemów na potrzeby użytkowników pochodzących z różnych krajów. Produkcja BSP z 2023 roku w blisko 95% kierowana jest na eksport i nie dotyczy to tylko Ukrainy. Klienci często dokupują poszczególne części wchodzące w skład zestawów, a zarządzanie całym procesem ułatwić ma wprowadzenie podzespołów Warmate do NATO-wskiego systemu kodyfikacyjnego (NATO Stock Number, NSA) – można przy tym zauważyć, że na system zachodni przeszła także logistyka ukraińska.
Bilans zdominowany przez eksport może się w roku przyszłym poprawić na rzecz dostaw krajowych, bowiem wojsko zainteresowane jest pozyskaniem kolejnych FlyEye, a ponadto rozpoczną się dostawy bezzałogowych systemów poszukiwawczo-uderzeniowych Gladius, zamówionych dla pułków artylerii (kontrakt z maja 2022 roku). Publiczna prezentacja elementów BSPU Gladius miała zresztą miejsce 15 sierpnia br. w Warszawie przy okazji Święta Wojska Polskiego. Program iść ma zgodnie z przewidzianym harmonogramem, w tym roku rozpoczynają się szkolenia jego wojskowych operatorów, a w przyszłym przewiduje się dostawę pierwszej kompletnej baterii. System ma być rozbudowany, a jest na tyle istotny także i dla państwowego przemysłu, że właśnie program Gladius jest pierwszym wykorzystującym seryjne pojazdy opancerzone Waran 4×4, pochodzące ze spółki HSW.
Spośród nowych produktów na pewno trzeba wspomnieć o odpalanej z kontenera wersji Warmate (Warmate TL). Takie rozwiązanie trafi na Artyleryjskie Wozy Rozpoznawcze wykorzystujące podwozia Rosomaka, wprowadzane na potrzeby modułów kompanijnych Rak. Warmate TL może wykorzystywać głowice bojowe, ale przewidziano dla niego zgodnie z przeznaczeniem AWR również głowicę rozpoznawczą (po misji opada ona na spadochronie). Podkreśla się jednak sam fakt wyposażenia AWR w osprzęt do współpracy z BSP, z racji tego, że Grupa WB stosuje te same linki komunikacyjne i przesyłu danych w różnych swoich statkach powietrznych. Pozwala to na wykorzystanie przez AWR również innych BSP, jak FlyEye czy uderzeniowy Warmate.
Dzięki zwiększeniu produkcji Grupa WB staje się największym producentem powietrznych bezzałogowców w Europie. W samym NATO rywalami na dziś są na pewno Turcja i oczywiście USA (szczególnie pod kątem wartości, Grupa WB koncentruje się na mniejszych BSP). Grupa buduje kompletny łańcuch produkcyjny, zdolny w pełni zabezpieczyć oczekiwania ilościowe odbiorcy (na przykładzie Ukrainy widać, że potrzeby operacyjne systemu obronnego tego kraju sięgają tysięcy, a nawet większej liczby różnych BSP rocznie). Dąży się więc do uniezależnienia od dostawców zewnętrznych. Częściowo wchodzi się w produkcję sensorów (Grupa WB sama wytwarzać ma małe kamery termowizyjne), jednostek napędowych (na chwilę obecną głównie Warmate z silnikiem według własnego projektu) czy ostatnio i kompozytów.
Zdolności do zwiększenia produkcji BSP uzyskuje się dzięki utworzonemu w 2022 roku centrum w Skarżysku-Kamiennej, ale i przejętych na przełomie lipca i sierpnia zakładach produkcji kompozytów w Czechowicach-Dziedzicach.
Na początku sierpnia poinformowano, że w skład Grupy WB wchodzi Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego, którego udziały odkupiono od Górnośląskiego Akceleratora Przedsiębiorczości Rynkowej. Pod tą skomplikowaną nazwą (a dziś roboczo skracaną do WB Composites) kryje się powstały w 2009 roku podmiot, funkcjonujący w praktyce od 2012 roku.