

Według dzisiejszej publikacji w serwisie prasowym „La Tribuneˮ francuskie Ministerstwo Sił Zbrojnych wybrało propozycję koncernu Airbus Defence & Space w programie budowy floty morskich samolotów patrolowych nowej generacji.
W grudniu 2022 roku francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (DGA) zleciła przedsiębiorstwom Airbus i Dassault Aviation przeprowadzenie w ciągu 18 miesięcy wstępnych prac koncepcyjnych. Propozycja europejskiego potentata lotniczego skoncentrowana była na adaptacji do celów wojskowych jednego z wąskokadłubowych samolotów pasażerskich. Początkowo był to A320neo, ale ostatecznie stanęło na większym A321XLR. Z kolei Dassault proponował użycie do tego samego celu relatywnie niewielkiego samolotu biznesowego dalekiego zasięgu Falcon 10X. Decyzja DGA zapadła po analizie przedłożonych przez obie firmy dokumentów, które podsumowywały wyniki prowadzonych studiów koncepcyjnych.

Jako platformę do budowy samolotu patrolowego Airbus wskazał swój nowy samolot pasażerski A321XLR, który w tym roku trafił na rynek cywilny.
Jedną z mocnych stron przyszłego A321MPA (Maritime Patrol Aviation) jest przestrzeń na pokładzie, która pozwala na wygospodarowanie miejsca do wypoczynku dla operatorów systemów zadaniowych, a także na zabieranie podczas szczególnie długich misji drugiej załogi kokpitowej. W porównaniu do wczesnej koncepcji opartej na A320neo zrezygnowano z podskrzydłowych punktów podwieszeń. Zamiast tego tylne luki mają zostać zajęte przez dość długą i obszerną komorę uzbrojenia, co będzie wymagało znacznego poszerzenia dolnej części kadłuba, który uzyska na spodzie płaski obrys. Samolot zachował natomiast możliwość przewozu standardowych kontenerów lotniczych w przednim luku bagażowym. A321MPA ma otrzymać ponadto radar do przeszukiwania powierzchni morza, wywodzący się z urządzenia AirMasterC oraz szereg innych systemów rozpoznawczych.

Dassault postanowił zaoferować w programie Patmar swój największy dostępny samolot biznesowy Falcon 10X.
Program Patmar (patrouille maritime) ma na celu pozyskanie po 2030 roku nowych samolotów patrolowych, które zastąpią 18 obecnych maszyny typu Atlantic 2. Francja zdecydowała się na samodzielne opracowanie tego rodzaju samolotu, po tym jak rozpadła się współpraca z Niemcami, które w 2021 roku postanowiły zakupić na swoje potrzeby amerykańskie maszyny P-8A Poseidon. Według władz w Berlinie czas oczekiwania na efekty prac nad nowym samolotem byłby zbyt długi, w obliczu gwałtownie pogarszającego się stanu niemieckich samolotów patrolowych P-3C Orion.
Wygląd projektowanej maszyny patrolowej A321MPA został po raz pierwszy ujawniony przez Airbusa 4 listopada, podczas odbywających się w Paryżu targów Euronaval 2024.
A321 en version Patrouille Maritime (@Airbus)
Et sa suite de senseurs/capteurs m visible extérieurement (queue et fuselage), avec du travail costaud d’intégration : boule en ventral, MAD en queue…#Euronaval2024 pic.twitter.com/1OJYpOGOXa
— FdeStV (@Marsattaqueblog) November 4, 2024