• Czwartek, 30 maja 2024
X

Czechy wybrały C-390 Millennium

Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej ogłosiło dziś rozpoczęcie negocjacji w sprawie nabycia dwóch egzemplarzy wielozadaniowego samolotu transportowego nowej generacji Embraer C-390 Millennium.

Decyzja o rozpoczęciu rozmów w sprawie ewentualnego zakupu C-390 została podjęta na podstawie analizy rynku przygotowanej przez zespół ekspertów resortu obrony, które wskazało brazylijską maszynę jako jedyne rozwiązanie spełniające wymagania wojska.

Wybór nie jest szczególnym zaskoczeniem, ponieważ czeskie zainteresowanie konstrukcją Embraera trwało już od dłuższego czasu. W listopadzie 2021 roku pojedynczy KC-390 był testowany pod względem przydatności operacyjnej na lotnisku w Pradze – sprawdzano wówczas między innymi praktyczną możliwość załadunku czeskich wozów opancerzonych Pandur. Szanse na uzyskanie zamówienia od naszych południowych sąsiadów są całkiem duże, ponieważ czeskie zakłady Aero Vodochody od pewnego czasu biorą udział w produkcji tego samolotu. W Czechach powstają tylne sekcje kadłuba, rampy ładunkowe i wiele pomniejszych elementów. Zakup samolotów przez siły zbrojne z pewnością wzmocniłby pozycję czeskiego przemysłu w tym programie, choćby przez rozszerzenie portfolio o dość istotny element wsparcia w eksploatacji.

Czeski transporter opancerzony Pandur II podczas prób załadunku do C-390.

Republika Czeska zamierza nabyć dwa samoloty, które znacznie zwiększając zdolności do transportu powietrznego, który do tej pory opierał się na lekkich maszynach Let L-410 i Airbus C-295W. Średnie samoloty C-390 umożliwią armii czeskiej wykonywanie zadań na znacznie szerszą skalę. C-390 Millennium może zostać wykorzystany do transportu ludzi i ładunków, prowadzenia operacji desantowych, zrzutu zaopatrzenia z powietrza, ewakuacji medycznej, przewozu pomocy humanitarnej, tankowania w powietrzu i gaszenia pożarów. Co więcej, nowoczesny C-390 Millennium wymaga znacznie mniejszych nakładów na obsługę niż inne samoloty, co przekłada się na wyższą dostępność i niższe koszty w cyklu życia.

Grafika przedawniająca samolot C-390 w hipotetycznym czeskim kamuflażu.

Negocjacje obejmują zakup przez Czechy samolotów oraz pozyskania kompletnego pakietu wsparcia w zakresie szkoleń dla załóg lotniczych i personelu naziemnego, zapasu części zamiennych oraz wsparcia technicznego w początkowym okresie eksploatacji, które będzie połączone z lokalną obecnością personelu Embraera w kraju nabywcy. Republika Czeska stała się szóstym krajem na świecie i czwartym krajem NATO, który wybrał brazylijskie samoloty C-390.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X