• Niedziela, 6 października 2024
X

EF-2000 Typohoon skończył 30 lat

27 marca 1994 roku, doszło do oblotu prototypu europejskiego samolotu bojowego Eurofighter EF-2000 Typohoon, który był wynikiem kooperacji Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii i Włoch. Oprócz państw-producentów maszynę zakupiły także siły powietrzne Austrii, Omanu, Kuwejtu, Kataru i Arabii Saudyjskiej.  W obecnie produkowanych wersjach  należy ona do ścisłej czołówki wielozadaniowych samolotów bojowych. Konsorcjum Eurofighter opracowuje zaś wersje rozwojowe Typhoona, które znacznie poszerzą jego zdolności bojowe.

Typohoon jest doskonale znany ze swoich wyśmienitych charakterystyk kinematycznych. Jego prędkość wznoszenia, manewrowość oraz zdolność do osiągania prędkości naddźwiękowej bez użycia dopalaczy znakomicie predestynują go do roli przechwytującej. Poza byciem świetnym myśliwcem EF-2000 pozostaje przy tym maszyną w pełni wielozadaniową, zdolną do wykonywania misji bliskiego i dalekiego wsparcia lotniczego, głębokich uderzeń na terytorium wroga, przełamywania obrony przeciwlotniczej, czy zwalczania jednostek nawodnych. Tak szeroki zakres zadań może być realizowany dzięki niezwykle bogatej palecie zintegrowanego uzbrojenia produkcji amerykańskiej i europejskiej.

Hiszpańskie lotnictw odebrało 73 myśliwce Eurofighter EF-2000, które wyprodukowano w kilku partiach. Dodatkowo zamówionych jest jeszcze 20 samolotów, których dostawy zostaną zrealizowane w latach 2025-2030.

Co najważniejsze samolot zachowuje duży potencjał modernizacyjny i wciąż jest udoskonalony. Typhoon jest obecnie oferowany z najnowszym radarem ECRS Mk 2, który wyposażony jest w antenę klasy AESA. Daje ona skokowy przyrost możliwości w porównaniu do dotychczasowych radarów impulsowych stosowanych w myśliwcach. Nie tylko wzrasta zasięg wykrycia celów (także tych o zmniejszonej powierzchni odbicia radiolokacyjnego), ale też szybciej uzyskuje się precyzję wskazania wystarczającą do odpalenia pocisku. Jest to niezwykle istotne jeśli maszyna ma możliwość wykorzystywania najlepszych w swojej klasie pocisków średniego zasięgu MBDA Meteor. Radar AESA jest też co do zasady odporniejszy na próby zakłócania jego pracy, a ponadto sam może generować zakłócenia, zmniejszając efektywność działania urządzeń radioelektronicznych nieprzyjaciela.

Eurofighter lotnictwa Niemiec. Luftwaffe otrzymała 143 takie maszyny i oczekuje na dostawę jeszcze 38 egzemplarzy.

ECRS Mk 2 ma przewagę na innymi podobnymi radarami z powodu szerszego pola widzenia. Jego antena ścianowa jest bowiem zamontowana na obrotowym sworzniu, co pozwala jej mechanicznie skanować przestrzeń na ponad 90 stopni na boki (typowo dla nieruchomej anteny jest to najwyżej 70 stopni). Pozwala to na większą swobodę w manewrowaniu myśliwcem bez tracenia celu z pola obserwacji. Bardzo cennym uzupełnieniem radaru jest wbudowany system obserwacji w podczerwieni Pirate, który jest zdolny do pasywnego wykrycia i śledzenia wielu powietrznych celów jednocześnie. Umożliwia to nie tylko prowadzenie skrytej obserwacji, ale też wykrywanie obiektów, które w paśmie radarowym są trudniejsze do śledzenia.

Austria jest użytkownikiem najmniejszej floty EF-2000, posiada ich bowiem tylko 15 egz. Do tego wszystkie są w wersji jednomiejscowej.

Kolejnym nowym elementem w wyposażeniu myśliwca jest wielkoformatowy wyświetlacz dotykowy w kokpicie pilota. Zawartość tego ekranu może być dowolnie konfigurowana, prezentując najbardziej istotne w danej chwili informacje w najwygodniejszy dla pilota sposób. Jest to duża zmiana w porównaniu do dość niewielkich trzech wyświetlaczy królujących początkowo w kokpicie EF-2000.

Z samolotem został ostatnio zintegrowany hełm lotniczy Scorpion z wyświetlaczem nowej generacji Striker II. Oprócz danych o parametrach lotu ma on możliwość przesyłania również obrazu z zasobników celowniczych w formacie „obraz w obrazie”. Jest to też jedyny obecnie na rynku wyświetlacz dwuokularowy ze zintegrowaną noktowizją/termowizją, więc nie wymaga stosowania przez pilota dodatkowych gogli noktowizyjnych podczas nocnych misji.

Bogata paleta uzbrojenia, jakie może przenosić Typhoon.

Pod koniec 2023 roku Niemcy zleciły opracowanie Eurofightera EK (Elektronischen Kampf) czyli wersji przeznaczonej do prowadzenia walki radioelektronicznej. Oznacza to, że samolot zostanie w najbliższych latach wyposażony w system firmy Saab o nazwie Arexis, a także będzie miał możliwość przenoszenia pocisków przeciwradiolokacyjnych Northrop Grumman AGM-88E AAGRM. Dzięki systemowi czujników Arexis piloci Eurofighterów będą mogli lokalizować i identyfikować systemy radarowe wroga i naziemne systemy obrony powietrznej oraz zwalczać je za pomocą przenoszonych pocisków kierowanych. Dzięki temu Luftwaffe podtrzyma posiadane zdolności do przełamania obrony przeciwlotniczej i prowadzenia walki radioelektronicznej, nawet jeśli służba samolotów Tornado ECR dobiegnie końca.

Włoski Typhoon z pełnym uzbrojeniem do misji powietrze-powietrze.

Choć od oblotu prototypu EF-2000 minęło 30 lat maszyna nadal jest produkowana i zdobywa nowe zamówienia. Obok znakomitych właściwości w zadaniach mających na celu zwalczanie lotnictwa przeciwnika w powietrzu, europejski samolot jest traktowany jako świetne uzupełnienie maszyn 5. generacji w tym podbijającego rynki F-35. Główną rolę gra tutaj możliwość przenoszenia przez Typhoona dużego ładunku uzbrojenia na podwieszeniach zewnętrznych, czego nie może zrobić F-35, jeśli akurat musi operować w środowisku nasyconym zaawansowaną obroną przeciwlotniczą i konieczne jest zachowanie charakterystyk stealth. W takim wypadku pilot F-35 w sposób skryty wykrywa i identyfikuje cele przeznaczone do zniszczenia po czym, za pośrednictwem łącza danych, przekazuje informacje o ich położeniu do załóg EF-2000 lecących w drugiej fali. W ten sposób Typhoony nie muszą się zanadto zbliżać do silnie bronionych rejonów, aby wykonać swoje zadania za pomocą uderzeń bronią dalekiego zasięgu. F-35 mogą również przejąć na siebie rolę maszyn wyłamujących przejścia w pasie obrony przeciwlotniczej wroga, pozwalając na swobodniejsze operowanie na terenem nieprzyjaciela klasycznym samolotom bojowym z uzbrojeniem bliskiego zasięgu. Tego rodzaju scenariusze zostały wielokrotnie przećwiczone przez dotychczasowych użytkowników F-35 i Typhoonów, tj. Wielką Brytanię i Włochy.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X