• Sobota, 13 kwietnia 2024
X

Grecja zamówiła samoloty do gaszenia pożarów

24 marca, podczas wizyty greckiego premiera Kyriakosa Mitsotakisa w Kanadzie, doszło do podpisania kontraktu na dostawę do Grecji siedmiu nowych samolotów gaśniczych DHC-515 Firefighter.

Samoloty zostaną przekazane greckiemu lotnictwu wojskowemu w latach 2027–2030. Wartość całej umowy opiewa na 360 mln euro, ale dwie maszyny zostały sfinansowane z funduszy Unii Europejskiej, która przekazała je w ramach programu o nazwie RescEU. Oznacza to, że w sytuacji wystąpienia pożarów lasów w innych krajach europejskich greckie samoloty będą zobowiązane udzielić im pomocy. Ogółem ze środków programu RescEU planuje się zamówić 12 DHC-515, po dwa dla Chorwacji, Francji, Włoch, Grecji, Portugalii i Hiszpanii.

Amfibia DHC-515 Firefighter podczas zrzutu ładunku. Dzięki łodziowatemu kadłubowi samolot podczas ślizgania się po powierzchni wody jest w stanie napełnić swoje zbiorniki w 12 sekund korzystając z pobliskich rzek lub jezior.

DHC-515 Firefighter to najnowsze dzieło zakładów De Havilland Aircraft of Canada z siedzibą w Calgary. Samolot ten stanowi wersję rozwojową znanego i wysoko cenionego CL-415, ale nie wszedł jeszcze do produkcji. W 2016 roku prawa licencyjne na całą rodzinę maszyn amfibijnych tego typu zakupiła firma Viking Air. Później wspomniana spółka połączyła się z firmą De Havilland. W skład popularnej rodziny maszyn amfibijnych wchodzą także samoloty CL-215L, CL-215T i CL-415, które były produkowane wcześniej pod marką nieistniejącej firmy Canadair i najczęściej tak są potocznie nazywane.

Jak podał niedawno kanadyjski producent, niezidentyfikowani europejscy klienci podpisali listy intencyjne w sprawie zamiaru zakupu 22 samolotów DHC-515.

W konstrukcji Firefightera wykorzystano nowe rozwiązania techniczne i i materiały, które poprawiają jego zdolności z zakresie działań antykryzysowych. Napęd stanowią dwa silniki turbośmigłowe Pratt & Whitney Canada PW123AF, a w kabinie zamontowano cyfrową awionikę. Dzięki odpornym na korozję wewnętrznym zbiornikom na płyny maszyna oferuje nie tylko możliwość gaszenia pożarów, ale może być wyposażona opcjonalnie w wysięgniki ze zraszaczem. Wysięgników można użyć do oprysków przeciwko szkodnikom albo do zrzutu dyspergatora służącego do rozpraszania na wodzie plam z substancji ropopochodnych. Powiększone drzwi ładunkowe pozwalają ponadto na umieszczenie w środku zestawu medycznego lub podejmowania na pokład morskich rozbitków. Poza tym DHC-515 może przewozić większy ładunek wody (7 tys. litrów w porównaniu do 6 tys. litrów) oraz latać dłużej niż posiadane przez Grecję maszyny poprzedniej generacji typu CL-215 i CL-415.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X