

25 lipca rząd Kanady przyznał firmie Airbus Defence and Space kontrakt na dostawę czterech nowo zbudowanych samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTT oraz na przebudowę do tego samego standardu pięciu używanych samolotów pasażerskich A330-200. Cała transakcja ma wartość około 3 mld CAD czyli 2,1 mld euro netto.
Zakupiona w ramach programu Strategic Tanker Transport Capability (STTC) flota samolotów zastąpi pięć trzydziestoletnich maszyny typu CC-150 Polaris (A310 Multi Role Tanker Transport), które do tej pory służą w Królewskich Kanadyjskich Siłach Powietrznych (RCAF). Podobnie jak istniejąca flota A310 przyszłe A330 MRTT będą wykorzystywane do operacji tankowania w powietrzu, transportu żołnierzy i ładunków, ewakuacji medycznych, a także przewozu członków rządu Kanady. W przypadku obecnie używanych Polarisów średnie obciążenie poszczególnymi rodzajami zadań w ciągu ostatniego dziesięciolecia przedstawiało się następująco:
● Tankowanie w powietrzu: 30%;
● Strategiczny transport powietrzny dla RCAF: 55%;
● Transport VIP: 10%;
● Transport medyczny: 5%.
Nowo zbudowane samoloty A330-200 zejdą z linii montażu końcowego w Tuluzie we Francji. Planowana konwersja samolotów na wojskowe maszyny MRTT rozpocznie się w Getafe w Hiszpanii w połowie 2025 r. Pierwszy MRTT zostanie dostarczony do RCAF w 2027 r. Używane samoloty zostały zakupione w oddzielnych postępowaniach przetargowych od komercyjnych linii lotniczych, co dało Kanadzie znaczne oszczędności. Pierwsze z używanych maszyn A330-200 mają wejść do służby pod koniec bieżącego roku w tymczasowej w konfiguracji pasażerskiej. Mogą więc być początkowo wykorzystywane do przewozu ładunków w standardowych dolnych lukach bagażowych oraz oddziałów wojsk i pasażerów na głównym pokładzie.
Zgodnie z umową kanadyjskie samoloty A330 MRTT będą wyposażone zarówno w system tankowania z węża, jak i sztywny wysięgnik. W rezultacie maszyny będą mogły tankować nie tylko obecne i przyszłe myśliwce RCAF, ale także wspierać samoloty używane przez siły zbrojne USA w ramach NORAD oraz maszyny partnerów z NATO. Do wszystkich A330 w standardzie MRTT będzie można zainstalować modułowy zestaw medyczny Airbus Medical Evacuation Kit. Kontrakt obejmuje także kompletny pakiet usług szkoleniowych, w tym dostawę najnowocześniejszego symulatora klasy FFS (Full Flight Simulator). Samoloty służące w barwach RCAF otrzymają krajowe oznaczenie CC-330 Husky.